Bintangs - Metropool 007

De Bintangs
Metropool-Paradijs, Hengelo
10 januari 2015

Tekst: Frans ter Elst / Foto’s: Nineke Loedeman

De Bintangs (Indonesisch voor ‘Sterren’) zijn in 1961 opgericht in Beverwijk. In het begin waren ze een rhythm and blues band, maar nu spelen ze de zogenaamde ‘Hoogovensound’, namelijk stevige (hard)rock met een vleugje R & B en soms een beetje punk.

De eerste keer dat ik ze zag was in 1970 in de Kosterkoele in Markelo op Hemelvaartsdag. Ze waren toen net doorgebroken met de hits Riding On The L & N en Travelling In The USA. De eerste bezetting bestond uit Frank en Arti Kraaijeveld – bas en gitaar plus zang, Meine Fernhout op gitaar en Jimmy Jansen op drums. Er zijn veel (33) wisselingen geweest, maar ze spelen al zo’n 50 jaar.

De huidige bezetting bestaat uit :
Frank Kraaijeveld (70) op bas en zang
Dagomar Jansen – gitaar en harmonica
Maarten Ibelings – gitaar
Gerben Ibelings – drums

Bintangs - Metropool 009

Bintangs - Metropool 059

Om 21.15 uur komt de band op en je kunt gelijk zien dat dit een heel leuke avond gaat worden: Frank Kraaijeveld draagt een T-shirt met daarop ‘Bintangs’ met daaronder geschreven ‘Ik mag oe wa’. Dit laatste is Twents voor ‘Ik vind je leuk’. De avond kan niet meer kapot!

Het is meteen vanaf het begin van dik hout zaagt men planken. Ik heb zelden een band gezien die zo veel energie in zijn optreden stopt en in zo’n hoog tempo speelt. De zaal staat goed vol en het publiek is meteen verkocht. In anderhalf uur wordt er een bloemlezing van het repertoire doorheen gejaagd. Ik noem : Fire And Iron, Go Go Give It A Go, La Femme Sans Tête, Riding On The L & N, Bayou Woman, Alright Alright en Snake In The Grass. De set is hard, ruig, rauw, snel, simpel en extra onverstaanbaar omdat Frank Kraaijeveld verkouden is.

Hoogtepunten zijn het showtje van Gerben Ibelings die twee flessen van twee liter water over z’n hoofd en drumstel giet en vervolgens onbedaarlijk begint te rammen op dat drumstel. De druppels vliegen minutenlang de lucht in. Daarnaast is er een passend eerbetoon aan de heel recent overleden ex-drummer Harry Schierbeek. Tot slot gaan er in de toegift twee fans van het eerste uur het podium op om als volleerde bandleden mee te zingen met de groep.

De avond vliegt om terwijl we kijken naar één van de beste live acts die Nederland rijk is. Jammer dat deze groep niet altijd de waardering heeft gehad die ze verdient !

Bintangs - Metropool 051

Bintangs - Metropool 012