Concertverslag: Daniël Lohues Elektrisch – TivoliVredenburg, Utrecht 13 Oktober 2018

Daniël Lohues Elektrisch
TivoliVredenburg, zaal Cloud Nine
13 oktober 2018 te Utrecht

Tekst: Roelof Passies / Foto’s: Edwin van der Linden. (Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)

Voordat Daniël Lohues het podium betreedt krijgen we eerst een voorprogramma van Marlene Bakker.

Marlene is afkomstig uit Groningen en heeft een paar jaar geleden een opleiding gevolgd aan de Rockacademy te Tilburg. Als richting heeft ze gekozen voor Music Management en Singer-Song Writing. Met deze studie in de tas is ze aan de slag gegaan en heeft mede door inspiratie van Ede-Staal een album opgenomen, geheel gezongen in het Gronings dialect met de titel “Raif”. Niemand minder dan Bernard Gepken heeft de productie op zich genomen; het is een heel mooi album geworden.

Vanavond staat ze met Bernard Gepken (die ook Lohues zal begeleiden) op het podium. Ze speelt zes liedjes van haar album en begint met het nummer “Sloapliedje“. De zaal is muisstil en luistert aandachtig. Marlene heeft een prachtige stem en ze wordt heel subtiel begeleid door Bernard Gepken op gitaar; een prachtige combinatie. Naar verloop van tijd word het steeds moeilijker om de aandacht vast te houden. Ze sluit af met het nummer “Hai- Hai“.

TivoliVredenburg heeft meerdere zalen, waarvan Cloud Nine op de 9e etage is. Dat Daniël Lohues populair is in deze regio, ondanks zijn Drentse accent, komt niet alleen door zijn geweldige carrière maar ook door het feit dat hij korte tijd in Utrecht heeft gewoond. Daarna is hij terug gegaan naar zijn roots; Erica te Drenthe. Hij vervolgt zijn muzikale carrière buiten Drenthe met de band Skik; een groot succes. Met stevige; soms punkachtige rock, maakt hij furore en met de hitsingle “Op Fietse” is zijn succes compleet. Daarna gaat hij reizen in de USA en komt in New Orleans in contact met de echte blues. Hij besluit met een aantal muzikanten van daar een album op te nemen. Na twee succesvolle albums besluit hij zijn carrière een grote wending te geven door solo op te treden in het theater. Na de serie “Allenig” albums komt hij weer voorzichtig met begeleiding terug, maar nog steeds alleen in het theater. Zijn optredens zijn altijd gespeend van veel humor en fantastische muziek. Naast het schrijven en de optredens doet hij nog veel meer: het schrijven van boeken, columns, filmmuziek, produceren van albums voor onder andere Rob de Nijs, Cuby & The Blizzards en Hennie Vrienten; teveel om allemaal op te noemen. Hij is een meester in het spelen van gitaar en piano, maar toch kan hij het niet laten: “Rocken met zijn gitaren”. En gelukkig voor de fans van het eerste uur heeft hij besloten om dit najaar met een serie concerten te komen die volledig elektrisch zijn.

Met een cowboyhoed getooid komt hij het podium op en pakt zijn gitaar. Vanaf dat moment gaat hij er stevig tegen aan. Vroeger had Daniël alleen begeleiding van een basgitarist en drums. Nu word hij vergezeld door een extra gitarist en een Yamaha/Hammond organist.

Het is nog even wennen als de eerste nummers uit de boxen knallen. Wat gebleven is zijn zijn typische loopje, houding en gelaatsuitdrukkingen. De eerste drie nummers zijn van het album “Vlier” en zijn een mooie opbouw naar één van zijn grootste hits “Prachtig Mooie Dag“. Een typisch Lohues nummer, over de meest gewone dingen in het leven, genieten van de mooie “kleine” dingen in het leven die een mens vrolijk maken. Dat is precies wat Daniël Lohues kan: een mens vrolijk maken. Bij elk nummer moet je wel een glimlach op je gezicht krijgen. Geïnspireerd door Neil Young, die zegt dat een man een vrouw nodig heeft, komt Daniël met het nummer “Ik Haal Mij Een Hond Op“. Samen met Bernard Gepken op slide gitaar is dit weer een prachtige nummer, gevolgd met reggae ritmes in het nummer “Aj Joe Verkleden As Schaop“. In hoog tempo wisselt Daniël van gitaar, waarvan er ééntje is gekocht hier in Utrecht, een zwarte Fender Stratocaster. Het nummer “Naor Huus” is zijn allereerste geschreven lied hier in Utrecht dat verscheen op zijn eerste album van Skik waarop nog meer pareltjes staan zoals “Betonpaolties” en “Klotenweer“. Helaas komen die vanavond niet aan bod. In het nummer “Van Hier Tot Tokyo“, dat nog begint met een JJ Cale-achtig intro, laat hij zijn gitaar pas echt gieren. Wat is hij een fantastische gitaarvirtuoos, alsof hij zingt met zijn gitaar.

De blues heeft lange tijd een grote rol gespeeld in de muziek van Daniël. Eén van zijn mooiste bluesnummers is nog steeds “De Schipper En De Duuvel” van het album ” ’s Nachts”. Na het uiteenvallen van Skik kwam Daniël dan ook met twee fantastische blues albums. “Jah Boeh” was de titeltrack van zijn eerste blues album en wordt zoals echte blues met mondharmonica gespeeld.

Het jazzy achtige “Hoe Kan Dat Nou” is even een heerlijke onderbreking van zijn onschierlijk lijkende inzet. Maar dan gaat het tempo weer omhoog en tevens ook de volume knoppen. “T Giet Zoals ‘T Giet” is weer zo’n kraker. Eén van Daniëls mooiste songs is toch wel het nummer “Hier Kom Ik Weg“. Een lied waarop elke Drents sprekende Nederlander trots op zal zijn. Elk woord, elke zin, elk complet is zo raak, zo echt. Welke uitvoering je ook hoort, het is en blijft een fantastisch nummer. In een hoog tempo komen de hits voorbij. “Nie Voor Spek En Bonen” is zo’n nummer; met het zweet op de kop blijft hij maar gaan.

Na een korte pauze komen ze al snel weer terug voor een toegift. Daniël laat de zaal “Anja De Vreemdgangster” een waargebeurde smartlap, mee schreeuwen uit volle borst. Dan moet het er toch van komen. Zijn allergrootste hit “Op Fietse” met daarin de legendarische tekst:

Wie döt mij wat, wie döt mij wat, wie döt mij wat vandage ‘k heb de banden vol met wind nee ik heb ja niks te klagen.
Wie döt mij wat, wie döt mij wat, wie döt mij wat vandage, ‘k zol haost zeggen, jao het mag wel zo.

Uit volle borst schreeuwt de hele zaal het hele refrein mee, Daniël is zelfs even ontroerd. “Wat hebben we het met zijn allen toch mooi voor mekare”. Met deze wijsheid kunnen we het leven relativeren. Nog twee nummers naar een geweldig einde, “Ze Benn Benauwder Veur Joe” over de angst die we kennen voor slangen, beren en voor mensen. Maar let op, “als zij dat kunnen roek’n, dan be’j an de beurt”. Het is snel gegaan, nog één nummer, “T Ien Of Het Ander” in rock ’n roll stijl komt er een eind aan dit waanzinnige mooie optreden.

Wat mij betreft mag Daniël in de toekomst optreden in het theater, maar alsjeblieft ook zo nu en dan een uitstapje naar de blues en rock.

Setlist Marlene Bakker
Sloapliedje; Doe Waist Better; Golven; Astoe ’t Zain Haarst, Waarkhanden, Hai Hai.

Setlist Daniël Lohues
Volle Maone, Kwelt, Weg Van Alles, Prachtig Mooie Dag, Ik Haal Mij ‘N Hond Op, A’Joe Verkleden As Schaop, Van Hier Tot Tokyo, A28, Let Mar Niet Op Mij, Gao Weg, Ja Boeh, Hoe Kan Dat Nou?, ’T Giet Zoas ‘T Giet, Naor Huus, Hier Kom Ik Weg, Allennig Moe’j ‘T Ok Kunnen, Ondergrondse Hutte, Nie Veur Spek En Bonen. Toegift: Anja De Vreemdgangster, Op Fietse,Ze Benn Benauwder Veur Joe As Ie Veur Heur, ’T Ien Of ’T Ander

Band:
Daniël Lohues – lead vocals, guitar, harmonica
Bernard Gepken – guitar, background vocals