DAN PATLANSKY - P79 DEN BOSCH

DAN PATLANSKY – P79 DEN BOSCH, 7 JUNI 2015

Tekst en foto’s: Walter Vanheuckelom, i.s.m Rootstime.be. Meer foto’s

Daags nadat Dan Patlansky het publiek op het Open Blues Festival in Geldrop ingepakt had met zijn rauwe bluesrock songs en zijn uitmuntende gitaarwerk, was de Zuid Afrikaan te gast in de P79 in Den Bosch.

Het was druk in de stad, omdat het koopjesdag was. Nergens een parkeerplaats te vinden zodat we maar juist op tijd aan de P79 waren om de eerste noten van Dan Patlansky op te vangen. Die eerste snedige gitaarklanken kwamen uit het instrumentale ‘Drone’, waarmee Dan bijna steeds zijn concert begint. Daarna werd het iets feller met het stevige en rauwe ‘Backbite’. De klanken uit de Fender Stratocaster sneden door merg en been. Met de shuffle ‘You Upset Me’ liet Patlansky horen dat hij vele stijlen aankan. Steph Nortje op drums en Clint Falconer zorgden voor de stuwende groove waarop de frontman naar hartenlust zijn genialiteit op de gitaar kon laten horen. Het publiek in de P 79 was in zijn nopjes door de knappe prestaties van het trio op het podium.

De meeste songs uit het optreden kwamen van het uitstekende, recentste album ‘Dear Silent Thieves’. Ook de wondermooie slowblues ‘Your War’ kan je op deze cd vinden. Lekker gepingel op de snaren van de Fender om een seconde later fel en dreigend uit te halen en dat kan Patlansky als geen ander. Het bleef rustig tijdens ‘Hold On’ en we hoorden weer een andere Dan op de gitaar. De eerste set werd afgesloten met ‘Daddy’s Old Gun’. Er worden in Dans thuisland nog veel mensen neergeschoten en het nummer vertelt de story van een oude man die overvallen wordt en dan zijn vaders geweer neemt en de overvallers allemaal afknalt. Dit heel strakke en dreigende nummer werd nog rauwer omdat Patlansky de Wah Wah pedaal heel goed gebruikte. Na het pedaalwerk haalde de gitarist echt verwoestend uit en bassist Clint en drummer Steph volgden moeiteloos hun frontman. Dit was top. Het publiek in de P 79 was onder de indruk van deze, in onze contreien nog redelijk onbekende gitarist. Er waren mensen die zo onder de indruk waren dat ze alle zes albums van deze artiest kochten.

DAN PATLANSKY - P79 DEN BOSCH 7 JUNI 2015

Met ‘Bring The World To His Knees’ van het album ’20 Stones’ werd de tweede set ingezet. Clint zijn Epiphone Thunderbird bas klonk echt heel mooi en diep en Dan ging gewoon verder met waar hij begonnen was, namelijk het publiek imponeren met sterke songs en indrukwekkend gitaarwerk. De stuwende Texas shuffle ‘Taking Changes’ was het volgende pareltje op de setlist. De bas en de drums dempten hun geluid en de meester pakte uit met vingervlug en gevoelig vingerwerk op de hals van zijn Strat. Dat een grote afstand tussen geliefden toch wel een grote rol speelt is het onderwerp in ‘Only An Ocean’. Op een bepaald moment hoorden we nog alleen het gedempte geluid uit de gitaar van Dan. De gitarist verwende het publiek dat genoot van dat mooie en zachte gepingel op de gitaar.

Voor Patlansky aan de Jimmy Reed cover ‘Bright Lights, Big City’ begon vertelde hij dat in de jaren vijftig en zestig er echte popsterren waren en dat we nu moeten tevreden zijn met Justin Bieber. Dan heeft op deze meer dan een halve eeuw oude song, moderne arrangementen gemaakt en het klonk prachtig in Den Bosch. Woorden zullen steeds te klein zijn voor de twee songs die daarna volgden. Eerst kregen we het wondermooie ‘Madison Lane’. In dit trage nummer stonden de haren op mijn armen en in mijn nek recht. De enorme passie en het enorme gevoel waarmee Dan dit nummer zong en speelde was voor mij het moment van de dag. Zoiets moois dat raakt me elke keer.

De meer dan twintig minuten durende afsluiter ‘Voodoo Child’ begon met een knappe drumsolo van Steph Nortje, even later kwam Clint Falconer zijn drummer vervoegen met heel groovy baslijnen, daarna kwamen de bekende openingriffs op de gitaar van deze Jimi Hendrix klassieker. Het finalefeestje was begonnen. Wat Dan allemaal op de gitaar uitspookte is moeilijk te beschrijven. Van één zaak ben ik zeker en dat is dat iedereen genoot met de ogen en de oren. Eerst ging de Zuid Afrikaan echt verschroeiend tekeer en klonk mede door de Wah Wah pedaal heel ruig. Clint Falconer plukte heerlijk aan zijn dikke bassnaren en even daarna begon gitaarvirtuoos Dan Patlansky elke millimeter van zijn Fender te gebruiken. Hij klopte erop, bespeelde het als toetsenbord, hij keerde en draaide zijn gitaar en begon zelfs achteraan aan de body aan de veren te trekken.

Dat ging zo een tiental minuten aan een stuk door en tenslotte eindigde hij met één snaar van de gitaar in zijn hand en dan nog bleef hij klanken voortbrengen. Wie me niet gelooft moet maar naar het bijgevoegd filmpje kijken, dat zegt meer dan woorden. Iedereen in de P79 was dol enthousiast en riep de band terug op het podium. Dan, Clint en Steph maakten er tijdens hun toegift nog een feestje van met een spetterende versie van ‘Fetch Your Spade’.

De zondagavond kon niet meer stuk en Hugo en ik hadden tijdens de terug reis van tachtig minuten heel wat bij te praten over dit concert. Vrijdag 12 juni is deze geweldige band nog te gast in Zaal Dikke Stein in Elsloo (NL), op 13 juni in de St Louis Blues Tavern in Hardenberg (NL) en op 14 juni in De Taverne in Bergen (NL). Deze band is een echte aanrader dus ga als je de kans hebt, je zal er geen spijt van krijgen.