Concertverslag: DAN BAIRD & HOMEMADE SIN – Iduna, Drachten 26 Oktober 2014

DanBaird Press-HMS-by-TrudiKnight
Photography (C): Trudi Knight

Dan Baird & Homemade Sin
Iduna, Drachten
26 Oktober 2014

Door Jan Hogenberg

Het onlangs verbouwde Iduna, het cultuurpodium in Friesland, mag zich zeer trots voelen om deze ouwe rocker op de bühne te hebben. Oud? Nou, valt op zich wel mee, Daniel John Baird is nog maar 61 jaar en mag zich daarmee een jonkie onder de ouwe rockers noemen.

Dan heeft al bergen met albums afgeleverd als zanger/gitarist in diverse bands en als producer voor anderen waarmee hij de afgelopen jaren zijn brood mee verdient. Meest bekende van zijn hand zijn The Georgia Satellites waarin Dan zijn jonge hondejaren heeft versleten. In 1992 brak Dan solo door met het album “Love Songs For The Hearing Impaired”. Nou, dit album was zeker niet voor dovemans oren weggelegd. Kneiter rootsrock ’n roll met de overbekende chickenhonkytonk gitaarstijl van Dan. Het nummer I Love You Period zal bij velen niet direct de naam van Dan Baird opleveren maar als dit nummer eenmaal je huiskamer doorknalt kun je het niet laten om het refrein keihard mee te schreeuwen.

Zondagmiddag 26 oktober dus naar Drachten, voor een middagje foot-stomping redneck rock’ n roll! vanaf 15.00 uur is de zaal geopend en bij binnenkomst verwelkomt door zeer gastvrije medewerkers van deze intieme zaal. De verbouwing geeft niet alleen meer inhoud aan de zaal maar ook de bands hebben meer ruimte om hun kunsten te vertonen. Klokslag half vier mogen The Jakedogs uit Het Bildt in het hoge noorden het publiek opwarmen met gesmolten southern gitaar/mando rock.

Eigen nummers zoals Soccer On Saturday Morning, geschreven omdat ze elke zaterdagochtend voor hun zoontjes langs de lijn staan te kleumen en Motorcycle Love Song worden afgewisseld met mooie eigen uitgewerkte covers waar je U tegen zegt van onder meer John Hiatt en een bijna niet te herkennen nummer van de Foo Fighters Learn To Fly. Zanger Dirk Machiela heeft een goede rockstem en speelt op een elektrisch versterkte mandoline, gitarist Anne-Arjen Blanksma een lekkere scheurgitaar. Hiermee heeft deze band de ingrediënten in huis voor een net iets andere rockband als de doorsnee coverbands. Dirk mag dan een echte Friese kerel zijn, zijn amerikaanse uitspraak en dito uiterlijk gaf een bezoeker van het toilet het idee dat hij echt Amerikaans was. Prima opwarmer dus!

Het temperatuurtje is inmiddels goed en het hoogtepunt van de middag gaat beginnen met Dan en zijn mannen. Homemade Sin bestaat vandaag uit gitarist/zanger Warner E. Hodges, wellicht bekend bij de ouwe rockers van countryrockband Jason & the Scorchers. Mauro Magellan op drums en op bas, Micke Nilsson, welke oud Satellites/Homemade Sin bassist van het eerste uur Keith Christopher vervangt.

Dan, getooid met prachtige “Box Trollen” hoed, en long-curly-haired Warner moeten nog even uitvechten met welk nummer ze vandaag de set aftrappen, een nummer van het nieuwe album, Circus Life, of een van de vele klassiekers van The Georgia Satellites. Het wordt een nieuwe dus. Het circus is geopend, alle rocktijgers vliegen door de zaal, Warner smijt zijn gitaar in een salto om zijn nek en het publiek krijgt driedubbeldik waar voor hun geld. Stevige stampers en groovende bluesrockers worden welkom ontvangen door het publiek. Waar de grote bekende bands alleen maar warm worden van hun standaard repertoire af te werken doet Dan Baird & Homemade Sin het vanavond zonder vooraf bepaalde setlist. Alle nummers komen op als poepen en sluiten naadloos op elkaar aan, Nieuw, Thousand Little Pieces, Break Down and Cry en oud, Dan Takes 5, het mooi uitgevoerde Another Change, Satellites-rockers, I Dunno, Sheila en van zijn soloalbums I Love You Period, Julie and Luckie en Younger Face en nog vele anderen welke voorbij vliegen in deze ruim 2 uur durende set met als hoogtepunt het epos Railroad Steel.

Dat Dan zijn klassiekers niet verloochend mag duidelijk zijn. Het eeuwenoude nummer Keep Your Hands To Yourself mag dan al duizenden keer ten uitvoering zijn gebracht door Dan maar blijft voor hem het nummer waarmee hij verbonden is. Prachtige white-trash-honky-tonk-boogie a la Chuck Berry. Afsluitende Bob Dylan cover The Mighty Quinn geeft aan hoe oud Dan is: As Young As Old You Can Be.

Dat veel omgebouwde podia helaas over gaan op zekerheid verdient Iduna Drachten alle loftrompetten door deze rockers over te halen hier te komen spelen tijdens hun zeer uitgebreide Europa 2014 Tour. De zaal is redelijk gevuld maar zal bij alle aanwezigen nog flink doordreunen in hun hoofd. De verkooptafel ligt vol met allerlei cd’s van de aanverwante muzikanten en vinden gretig aftrek vergezeld met A Big Smile van good-old Dan en consorten. The Rolling Stones stonden dit jaar op PinkPop maar ik ben zeer blij dat ik vooraan stond bij Dan Baird & Homemade Sin. Wat een plezier stralen deze kerels uit. Ze spelen het vel van hun vingers en de drummer zal menig drumstokje weg kunnen gooien. Dit enthousiasme kom ik bij de meer commerciele bands amper tegen.
Keep On Rockin’ met deze band, en Iduna, ga zo door!!!

Website Dan Baird & Homemade Sin

2016-10-14T00:56:41+00:00 29 oktober 2014|Categories: Concertverslagen|Tags: , |4 Comments