The Damned & Dirty

The Damned & Dirty – Paradiso, Amsterdam, 17 November 2014

Tekst: Jeroen Bakker. Foto’s: Patrick Struijker Boudier.

‘Paradiso is de perfecte plek om het nieuwe album te presenteren.’ Met deze woorden blikten de heren van The Damned & Dirty vooruit op de officiële release-party van ‘Rolling Into Town’, het derde album van het duo.

Eigenlijk was het niet eens de bedoeling dat het zo zou lopen maar toen Kevin de Harde (zang en bluesharp) en Micha Sprenger (gitaar) in 2012 het gelijknamige debuut ‘The Damned and Dirty’ uitbrachten was er plotseling geen weg meer terug. De ‘Deltablues from the Lowlands’ bleek een schot in de roos. Vele optredens volgden en een opvolger kon niet langer uitblijven. In 2013 verscheen ‘Sell Your Soul’ dat evenals zijn voorganger op lovende reacties van publiek en pers kon rekenen.

Nu is er dan ‘Rolling Into Town’, een verzameling van 15 zelfgeschreven tracks waarin de akoestische deltablues nog eens op overtreffende wijze wordt uitgediept maar waarop ook wordt uitgeweken naar andere stijlen. Maandag werden al vroeg de eerste fysieke exemplaren van de hand gedaan maar veel bezoekers bleken vooral benieuwd naar de live-verrichtingen op het podium.

Met de titeltrack ‘Rolling Into Town’, de countryblues van ‘I Ain’t Sleeping Alone’ en ‘The Meanest Woman’ levert het tweetal direkt zijn visitekaartje af en krijgt het publiek een uitstekende indruk van wat er zoal nog meer verwacht kan worden. Het zijn enkele nieuwelingen die op het album ook al opvielen. Sprenger geeft met zijn footstomps het ritme aan terwijl hij op gitaar met een ogenschijnlijke eenvoud technisch vernuft combineert met een enorme hoeveelheid bluesgevoel. De Harde weet met een sterk staaltje vocaal machtsvertoon de achterste rij in de zaal te bereiken en met zijn bluesharp zelfs de glazen op de bar te laten vibreren.

The Damned & Dirty

De interactie tussen de twee is veelzeggend al is het voornamelijk de zanger die zijn collega uitdaagt om tussen de nummers ook daadwerkelijk iets te zeggen. Na enig aandringen bekent Sprenger in het weekend een mail van zijn moeder te hebben ontvangen waarin zij hem vraagt niet te vergeten om iedereen welkom te heten. Aan dat verzoek wordt uiteraard meteen voldaan waarna in de set vervolgens aandacht wordt besteed aan de twee eerdere albums. Een aangeschoten vrouwelijke David Bowie-fan blijkt verdwaald en roept semi-lollig “Downloaden!”, wanneer De Harde nog eens verwijst naar de merchandise-stand achter in de zaal. Weet zij veel dat je het eerste album kosteloos van de website kunt halen…

Met de meezinger ‘Bad Liquor and Wine’ heeft het duo een sfeervolle troef in handen die al vroeg in de avond wordt uitgespeeld maar zijn uitwerking niet mist. Zelfs op een maandag kunnen deze verleidingen blijkbaar maar moeilijk worden weerstaan. ‘When The Devil’s Got Your Name’ klinkt wellicht hierdoor, een stuk dreigender. Van ‘Sell Your Soul’ valt de gedreven uitvoering van ‘Out of Sight’ behoorlijk in de smaak en kan de zanger zich in de ‘stompin’ blues’ van het titelnummer lekker laten gaan.

Interessant is het tweede deel van de show waar het duo op enige muzikale ondersteuning kan rekenen (Frank van Tijn – drums, Bram Slinger – toetsen en Marcel de Haas – bas) en de bandnaam voor even wordt omgezet in ‘The Damned and Dirty Plus’. Met bas, drums en toetsen aangevuld wordt ‘Mr. Highway Man’ iets meer aangedikt en komt een track als ‘Communist Guitar’ stukken steviger door. Het nieuwe werk doet het live ook erg goed. Zo is daar de rauwe ‘Patron Saint’ en, Oh Hell It’s Monday’, daar is wederom, ‘The Devil Again’. Hoewel de officiële speeltijd er al lang op zit worden er nog enkele toegiften afgedwongen maar er is niemand die het in het in zijn hoofd haalt om daar bezwaar tegen te maken. The Damned & Dirty in ieder geval zeker niet. Die zijn op ramkoers voor het binnenhalen van de derde bluesaward op rij voor het beste album.

The Damned & Dirty

The Damned and Dirty Plus
Kevin de Harde – zang/bluesharp