Coco1

COCO MONTOYA, De Gouden Leeuw, Dongen, 4 mei 2014

Tekst : Ton Kok. Foto’s: Sander van Tilburg (meer foto’s te zien op http://www.bluesdongen.nl/ )

Het 27e seizoen van Blues Promotion Dongen werd afgelopen zondag, 4 mei 2014, in stijl afgesloten door niemand minder dan Coco Montoya, die na enkele jaren afwezigheid op de Nederlandse podia weer even terug was.

Maar voor Coco Montoya met zijn band het podium betrad was het aan de Roosendaalse band Farstreet om het publiek in de juiste stemming te brengen. Met “Parchman Farm” hakte het er gelijk stevig in. Jasper Verstraaten (gitaar/zang), Ad Prinsen (bas) en Antonie Buurman zetten een prima, afwisselende set neer met naast enkele covers veel eigen werd, waarin het kippenvelnummer “Midnight Blue”. Ik stond naast Theo Jansen van het Tielse Triple J Records en die vond het klinken als een jonge Julian Sas en ik weet dat Theo dat als een groot compliment bedoelde. Dat Jasper voor een deel zijn inspiratie uit dezelfde voorbeelden haalt als Julian Sas was goed te horen in het slotnummer “Out On The Road”, waarin hij liet horen ook met slide prima uit de voeten te kunnen.

Jasper

Dus zaaleigenaren in Nederland, zorgen jullie er maar snel voor dat de agenda van deze mannen vol komt. Jullie krijgen er geen spijt van.

Vervolgens was het de beurt aan Coco Montoya en zijn band. Deze voormalige protegé van Albert Collins en sparringpartner van Walter Trout bij John Mayall’s Bluesbreakers ging voortvarend van start met “Hey Señorita”, van zijn laatste CD “I Want It All Back”. Veel blues, maar ook de nodige soulnummers. Bij de soulnummers kwam het vrouwelijke gedeelte van het publiek in beweging om de heupen los te gooien en keken de hardcore bluesmannen elkaar wat bedenkelijk aan. Maar bij de bluesnummers als “Back In A Cadillac” kwamen ook de mannen wat meer los, wat inhoudt dat de rechtervoetjes ritmisch op en neer begonnen te gaan.

De begeleidingsband van Coco bestond uit toetsenist Brant Leeper, bassist Nate Brown en drummer Rena Beavers.

Coco2

Sinds 1995 heeft hij een indrukwekkende rij cd’s afgeleverd en er is dus een flink scala van songs om uit te putten. Begon hij met een nummer van zijn laatste cd, ook “Love Jail”, van zijn allereerste album en oorspronkelijk geschreven voor Albert Collins, kwam voorbij. Hoogtepunt van het optreden was het aan John Mayall (“For bringing us together”) en Walter Trout (“Our prayers for Walter”) opgedragen “Good Days, Bad Days”, dat een uitgesponnen uitvoering kreeg en er emotioneel toch wel even inhakte. Coco had wat last van kramp in zijn hand en met “I Want You Back” kwam er na een uur en veertig minuten een eind aan het optreden, hoewel er toch nog wel een lekkere instrumentale toegift aan vastgeplakt werd.

Mooi om te horen was hoe Coco tijdens het optreden meerdere malen lofuitingen liet horen aan het adres van Farstreet.

Een prima afsluiter van het blues seizoen 2013-2014 in Dongen, hoewel er deze zomer ook nog een aangenaam buitengebeuren op stapel staat. Hier komen we te zijner tijd nog wel op terug. En op zondag 2 september gaat het nieuwe seizoen weer van start.