Veldman Brother - Hedon 2016

CD release The Veldman Brothers
Hedon in Zwolle
25 november 2016

Tekst & foto’s: Filip Heidinga

Afgelopen vrijdag kwam het nieuwe album ‘Refuel’ van The Veldman Brothers uit en dat moest natuurlijk gevierd worden. De locatie voor dit feest is uiteraard Hedon in Zwolle, waar de band ook vandaan komt. De kleine zaal was dan ook een paar dagen voor het concert volledig uitverkocht. Zelf kom ik iets na 20.00 uur bij Hedon aan en op dat moment staan er al meerdere mensen te wachten tot de zaal om 20.30 uur opengaat. Als de deuren dan eindelijk opengaan staat er een behoorlijk lange rij. Vanaf het begin is het dan ook gezellig druk in Hedon en tegen de tijd dat The Veldman Brothers het podium opkomen is de kleine zaal volledig vol. De band en het publiek hebben er duidelijk zin in en terecht want het nieuwe album is weer een geweldig album. Lees hier de album recensie van Harry Radstake op Blues Magazine.

Duketown Slim - Hedon 2016

Als voorprogramma hebben de Veldman broers Duketown Slim a.k.a Imco Ceelen gevraagd. De sympathieke Brabander uit ‘Duketown’ Den Bosch komt rond 21.00 uur het podium op. Een korte blik op zijn setlist laat zien dat Duketown Slim behoorlijk veel nummers wil spelen, halverwege het optreden realiseert hij zelf dat dat niet gaat lukken. Hij begint echter met het publiek te vragen of ze zachtjes willen praten of anders in de foyer te gaan praten. Zelf belooft hij meteen dat hij veel zal praten tijdens het optreden, misschien wel te veel. Op dat moment zijn er nog niet echt veel mensen in de zaal maar tijdens de eerste drie nummers komen er steeds meer mensen binnen. Bij het vierde nummer vraagt Duketown Slim of iedereen voor het volgende nummer echt stil wil zijn. Het publiek wordt dan bijna meteen helemaal stil. Duketown Slim speelt vervolgens een erg mooi eigen nummer en Hedon blijft helemaal stil. Echt een prachtig moment en een erg mooi nummer.

Aan het einde van het nummer bedankt Duketown Slim dan ook iedereen voor het stil zijn. Hierna beginnen veel mensen weer te praten en ook al vraagt hij nog een keer om stilte, de zaal wordt niet meer stil. Als zijn tijd er bijna op zit realiseert Duketown Slim zich opeens dat hij zich nog niet heeft voorgesteld aan het publiek, en doet dit dan alsnog. Hij sluit af met een nummer van Muddy Waters Can’t Be Satisfied en de zaal gaat helemaal los. En Duketown Slim kan terug kijken op een zeer geslaagd optreden, hij zal dan ook nog lang in de foyer blijven hangen om met het publiek te praten.

Veldman Brother - Hedon 2016

Veldman Brother - Hedon 2016

Veldman Brother - Hedon 2016

Rond 22.00 uur komen The Veldman Brothers onder zeer luid applaus het podium op. Maar voordat het optreden kan beginnen moet er natuurlijk eerst nog de eerste CD worden uitgereikt. De eerste CD is voor de fotograaf die altijd de hoesfoto’s maakt voor The Veldman Brothers, Bonnie Veldman, vrouw van Gerrit. Zij staat echter te ver naar achteren en kan het podium niet zo snel bereiken. Zij komt dus uiteindelijk niet het podium op. De band begint daarom maar gewoon met het optreden. Ze spelen deze avond het volledige album en beginnen met de eerste vier nummer: Brothers Groove, Only One, Losin’ It en I Found. De laatste twee nummers worden meteen na elkaar gespeeld. Dan is het tijd voor een ander nummer want, zo zegt Gerrit zelf, op het nieuwe album staan maar elf nummers en dat is te weinig voor een optreden. Ze spelen een eigen versie van een nummer van Muddy Waters, die ze zelf Hoochie Coochie Funky noemen. En ik moet zeggen, ik heb al veel versie’s van dit nummer gehoord maar vind dit echt te mooiste tot nu toe.

Hierna spelen ze weer vooral nummers van het nieuwe album met af en toe een ouder The Veldman Brothers nummer er tussendoor. Het publiek is vanaf het eerste moment is feeststemming en de band geniet duidelijk met volle teugen van het optreden. Eindelijk mogen ze het nieuwe album live spelen en ook nog voor een zeer enthousiast eigen publiek. Gerrit Veldman (zang en gitaar), Bennie Veldman (zang, bluesharp & keyboards), Han Neijenhuis (drums) en Fred van der Wende (bas) sluiten de set af met het laatste nummer van hun nieuwe album, One Step Closer. De band verlaat het podium maar, ook al is het al bijna 24.00 uur, het publiek heeft nog lang niet genoeg gehad en schreeuwt om meer. De feeststemming is bij het publiek en de band intussen compleet en de band komt dan ook graag terug om nog twee nummers te spelen. Dan is het optreden dan echt afgelopen en gaan de vier bandleden de zaal in om zich te mengen tussen de fans. Meteen worden ze allemaal omringd door fans die graag vier handtekeningen willen op hun CD. Het zal dan ook nog lang onrustig blijven in Zwolle. En één ding is zeker: de band zal nog vaak in Hedon optreden maar eerst moet de kleine zaal van Hedon voorzien worden van een nieuw dak, want deze werd afgelopen vrijdag volledig weggeblazen door The Veldman Brothers.

Veldman Brother - Hedon 2016

Veldman Brother - Hedon 2016

Veldman Brother - Hedon 2016