20150319-_DSC7289-2

CD presentatie Ralph De Jongh
North Sea Jazz Club, Amsterdam
19 maart 2015

Tekst & foto’s: Paul Scholman

Lang geleden al aangekondigd eindelijk was de cd presentatie daar in het Amsterdamse North Sea Jazz Club. Grote afwezige leek toch Johan Derksen die ergens in een studio een wedstrijd van een club uit dezelfde stad moest analyseren. Je kan kennelijk niet alles hebben.

Zijn cd heb ik inmiddels grijs gedraaid en heb zojuist een vlaagje van Sun Coming Up op de TV voorbij zien komen bij DWDD. De sfeer in NSJC is lekker ontspannen en Ralph heeft voor een ieder even de tijd. Er zijn veel bekenden van Ralph komen opdraven die allemaal even een praatje met hem willen maken. De sfeer is gemoedelijk en veel mensen kennen elkaar.

20150319-_DSC7284-2

Ralph wordt aangekondigd en staat met zijn band zichtbaar te popelen om zijn cd aan het grote publiek ten gehore te brengen. Sun Coming Up, het titelnummer van de cd komt als eerste de speakers uit en het valt meteen op dat het geluid met zorg is uitgebalanceerd. Het klinkt nergens te hard en alles is even zuiver hoorbaar. Ralph legt uit dat het geen zin heeft om hard te spelen, omdat de bandleden dan voor zichzelf gaan zitten werken. De drummer gaat harder slaan en iedereen zit elkaar te overstemmen. Dat heeft in mijn ogen weinig nut, aldus Ralph, en dit geeft rust.
Sun Coming Up en Easy Day worden enthousiast ontvangen en het valt op dat er vrijwel alleen geklapt wordt en nauwelijks een yell door de zaal heen gaat. Het lijkt wel een luister concert, waar ik er inmiddels van Ralph een flink aantal van heb mogen meemaken. Het wordt anders als Harry aan bod komt. Op ‘Just Ralph’ kun je het nummer in een andere uitvoering al terugvinden, maar deze uitvoering vind ik dusdanig pakkend met een lading opgekropte emotie onder de motorkap dat dat er in een keer uitkomt aan het eind: I’ve been rather down. I’ve been walking through the streets. I’ve been watching through the water. I’ve been thinking of my friend alone. And I’m home…. I’m home….

Met de sax van Arend Bouwmeester er doorheen snijdt dat dwars door je heen. Het grijpt je bij de strot. Het is een schitterende uitvoering van Harry in de NSJC die ik niet snel zal vergeten. Ook het gitaarwerk van Maarten Ouweneel geeft er een extra dimensie aan door het hele nummer heen zonder de anderen te kort te doen… Ik ben eigenlijk al klaar, zittend op de grond om foto’s te maken en om het zittende publiek niet te hinderen. Maar ja er ligt nog een hoop in het verschiet, kijkend op de playlist schuin voor mij…

20150319-_DSC7323-2

Gelukkig is dat bij Ralph de Jongh geen kwestie van doorbijten maar gewoon ondergaan. Zijn optredens solo zijn zo intens, hij geeft zich altijd voor 110%. Maar zijn onzekerheden, ondanks inmiddels al zijn ervaring vind ik ook mooi. Speelt hij Come On In My Kitchen en vraagt na afloop of deze versie eigenlijk wel kan…??? Tuurlijk kan die versie Ralph! Heerlijk om te zien, te horen en te ondergaan. Met band is dat natuurlijk anders. In Café de Noot in Amersfoort speelde hij al een soort try out voor deze set in de NSJC. Daar was hij nog duidelijk zoekende naar zijn eigen houding, maar ook het contact met de bandleden onderling. In het verleden trok Ralph nog wel eens zijn eigen plan als het om de setlist ging. Solo heeft hij er meestal geen. Maar met een zevenkoppige band wordt dat wat lastig.

Ralph speelt tegenwoordig ook met een, zeg maar, uitgeklede versie van deze band en staat dan met Arie Verhaar en Nico Heilijgers op het podium. Back to basic zeg maar. Terug naar de presentatie. Na de pauze, bijna alle nummers van ‘Sun Coming Up’ zijn de revue al gepasseerd en het publiek neemt het rockende, rokende, stampende en retro-achtig soul klinkende nieuwe werk met volle teugen tot zich en gaat het verder met veel van het oudere werk van Ralph. Het geluid is, zoals gezegd, uitstekend en alle bandleden hebben er zichtbaar lol in. Een klinkend achtergrond koor met Moon Anderson en Lovely Uhlenbeek. Ze staan niet stil in de background en hebben hun pasjes prima uitgedokterd.

20150319-_DSC7158

20150319-_DSC7332-2

20150319-_DSC7307-2

Arend Bouwmeester heeft het ten opzichte van de set in Café de Noot iets rustiger. Hij doet naast de sax ook wat percussiewerk en rammelaartjes, zeg ik oneerbiedig maar zo niet bedoeld, maar het is teveel om op te noemen wat er allemaal voor hem ligt. Arend heeft echter zijn keyboards thuis gelaten, want het leek ietsje te veel van het goede.
De toegift(en) is eigenlijk ook weer een verhaal apart, maar tekent de mens en artiest Ralph De Jongh. Little Queenie is gespeeld, die presentator van de NSJC is er eigenlijk al klaar mee zo lijkt het, gezien de afkondiging en het afscheidswoord dat tot het publiek wordt gericht en ene Ralph de Jongh roept doodleuk dat ze er nog één gaan doen. Hij heeft daar veel zang bij nodig en ieder weer het podium op voor de extra toegift. Het mooie van Ralph. Bescheiden als je met hem staat te praten, maar een podiumbeest tot in de haarvaten…

Maarten Ouweneel – gitaar
Arie Verhaar – drums
Arend Bouwmeester – sax, backing vocals