ralph de Jongh 69

Ralph de Jongh en Cigarbox Henri & Friends
Tweede editie Bluestown
De Leeren Lampe, Raalte
21 december 2014

Door Harrie Huisman i.s.m. Fotobluesrock.nl

De tweede editie van Bluestown Café in Raalte was wederom een groot succes. Georganiseerd door Harry Radstake van Bluestown Radio. Maar met een enorme samenwerking van Groote Schaarsberg (audio en video), Jan Hekkert Geluid, en de cameramensen van RTV Raalte. Deze middag treden aan: Ralph de Jongh, niet de minste uit het bluescircuit en uit de regio Cigarbox Henri & Friends uit Dalfsen. Ralph de Jongh die al meerdere cd`s op zijn naam heeft staan en die ons land gaat vertegenwoordigen in het mekka  van de blues: Memphis (USA). Dit is de tweede keer dat Ralph er naar toe gaat (de vorige keer haalde hij de halve finale).

De Leeren Lampe te Raalte is opnieuw goed gevuld tijdens deze tweede editie van het Bluestown Café. Als eerste treden op Cigarbox Henri & Friends, een 4-mans formatie bestaand uit muzikanten die authentieke blues(rock) ten gehore brengt. Met veelal eigen geschreven en gecomponeerde nummers en een enkele cover. De zelfgeschreven nummers gaan onder meer over zelfgestookte booze, blues, vrouwen, motoren en alles wat een man zoal bezig houdt. Met zelfgemaakte Cigarbox gitaren wordt het bluescircuit omver geblazen in de regio en ver daarbuiten, met als hoogte punt op zijn zelfgemaakte gitaar de handtekening van Seasick Steve. Rauw en hard, zo kun je de muziek van deze band omschrijven.

CigarBox Henri & Friends  46

Daarna is het na een korte pauze de beurt aan Ralph de Jongh. De blues stroomt koninklijk door de aderen van Ralph de Jongh. Als kind was Ralph een slechte slaper, wat hij deed was met een radiootje onder de dekens blues luisteren en zong mee tot de zangvogels het ‘s ochtends van hem overnamen. Op 14-jarige leeftijd kocht Ralph van zijn eerst verdiende geld zijn eerste gitaar. Na een aantal gitaarlessen gaf zijn gitaarleraar het alweer op; Ralph was inmiddels beter geworden dan zijn leraar. 365 dagen per jaar hield de gitaar Ralph in zijn greep en hij werd daarmee één van de meest bijzondere en talentvolste bluesartiesten die Nederland rijk is.

In 2004 werd Ralph opgepikt door niemand minder dan Harry Muskee, die Ralphs talent erkende en werd geraakt door zijn muziek. Muskee nam Ralph mee op tournee als voorprogramma van zijn Cuby & The Blizzards, waarmee hij een grote groep trouwe fans vergaarde. Het ging uitstekend met de carrière van Ralph, zowel solo als met zijn band Crazy Hearts, en wordt hij tot winnaar van de Dutch Blues Award 2011 voor Beste Vocalist gekroond. Maar ineens verdwijnt Ralph de Jongh eind 2012 uit beeld. Een fysieke burn out luidt het commentaar, later bleek het een post viraal syndroom te zijn. 2013 was een slecht jaar voor Ralph, maar hij is een vechter en kondigde onlangs zijn comeback aan. 19 maart 2015 komt er een nieuwe cd uit, ditmaal samen met zijn band.

ralph de Jongh 67

Ralph zet een prachtige show neer, vaak volledig in trance en natuurlijk op zijn bekende klompen. Een en al passie en gevoel voor en door de blues. Hij krijgt hiermee de zaal helemaal in zijn greep. Dit is zoals de blues moet klinken!

Een mooie geslaagde middag  die op zondag 25 januari 2015 een vervolg gaat krijgen met een optreden van Duketown Slim en daarna The Veldman Brothers.

Kijk voor alle foto’s op www.fotosbluesrock.nl

ralph de Jongh 16