IMG_0082

The Blues Vision
Cafe Wendela, Tiel
14 december 2014

Tekst en fotografie: Bert Lek, voor alle foto’s zie album Blues Vision

Arne Demets, zang en gitaar, Klaas Somer op drums en Hanne Vandekerckhove op bas en zang weten zondagmiddag hoe ze moeten beginnen na een voor mij korte nacht.

Rustig en ingetogen openen ze de eerste van drie (!) sets en dat is heerlijk bijkomen van een mooie zaterdag: eerst in Sliedrecht met de Guy Smeets Band en een aantal uren later bij Fat Harry & The Fuzzy Licks in Monster. Het is koopzondag in Tiel, dus is er gelukkig voldoende aanloop, zodat het erg vol is deze middag. De enkeling, die niet naar binnen durft te komen blijft belangstellend voor het raam naar binnen gluren.

IMG_0090

In 2013 maakte ik voor de eerste keer in Wespelaar kennis met deze jonge Belgische groep. Toen maakten zij al danig indruk op mij en de bezoekers. Heel rustig, ingetogen en bescheiden, zoals alleen onze zuiderburen kunnen zijn, zetten zij toen een degelijke set neer. De bescheidenheid is gebleven, maar wat zijn ze gegroeid! De nummers vloeien mooi in elkaar over, nog meer goed eigen werk, waarin de hechtheid van de groep nog beter naar voren komt. Ook nu nemen ze niet de makkelijkste weg om de bezoekers in te pakken. Natuurlijk komen ook deze middag bekende stukken voorbij zoals de subtiele uitvoering van Stormy Monday en Every Day I Have The Blues en de wel heel geinige intro van Hey Joe, die verder overgaat in een uptempo funky uitvoering. Ook o.a. Movin’ Out en Never Enough, de zelf gepende stukken van Arne staan op het repertoire. In het laatste nummer is er een korte drum- en bassolo te horen. De twee stukken komen van hun nieuwe (derde) cd “Kind of Blues” en liggen wat verder van de traditionele blues af.

Arne’s stem is nog jong en heeft nog weinig diepgang en dat komt door zijn jonge leeftijd, maar zijn gitaarspel klinkt heel volwassen. Nergens zijn zijn solo’s overdreven lang en verzanden niet in oeverloze snelle loopjes. Bovendien speelt hij ook voortreffelijk slide in o.a. I’m A Kingbee en Highway 49. Zo houdt Arne de bezoekers bij de les en is de waardering groot voor de band. Hanne doet haar werk als bassiste, zoals het hoort: degelijk en functioneel, alleen heeft drummer Klaas in het begin moeite met zijn concentratie. Hij wordt steeds afgeleid door de gluurders, die door het raam kijken, maar dat lost zich vanzelf op, wanneer het na vier uur donker wordt. Dan roffelt en shufflet hij er lekker op los. Het was een heerlijke lange middag (van drie tot zes), die een prachtig bluesweekend afsluit.

IMG_0093

IMG_0086

Website The Blues Vision