Burgerweeshuis Deventer

Burgerweeshuis Deventer

Een Europese reputatie als live band en het uitbreiden van je fanbase bouw je natuurlijk alleen maar op door zoveel mogelijk op te treden in diverse landen op de festivals en clubs podia. Een goed voorbeeld daarvan is de Zweeds/Amerikaans/Franse formatie BLUES PILLS. De band heeft daarmee een flinke reputatie opgebouwd als live sensatie.
Na hun succesvolle Europese ‘Lady in Gold’ tour afgelopen jaar was er dit jaar wederom een uitgebreid nieuwe Europese tour in maart/april ; met bijna dagelijks optredens in de landen Polen, Bulgarije, Slowakije, Griekenland, Italië, Spanje, Frankrijk, Portugal, Tsjechië en Luxemburg. Op zondagavond 2 april werd afgesloten in Nederland in het Burgerweeshuis in Deventer.

Het concert vindt plaats in het Burgerweeshuis, een fraai historisch gebouw in neoclassicistische stijl, gebouwd in 1859 op de plek van het oude bagijnhof in Deventer. Het voormalig weeshuis is sinds 1994 vooral in gebruik als poppodium. Via de bekende fraaie poort uit 1846 betreden we de binnenplaats en drinken we eerst wat en verwelkomen wij bekenden in het gezellige Café van het Burgerweeshuis. Wij zijn vroeg, de bar is net open. We zien de bandleden van Blues Pills boven op de open soort splitlevel vliering nog genieten van het dessert. Rond kwart over acht steken wij vanuit het Café over naar de ingang van de grote zaal die inmiddels is volgestroomd met muziekliefhebbers.

BLUES PILLS + support Drive By Wire
Burgerweeshuis, Deventer
2 april 2017

Tekst: William Lindner / Foto’s: Ernst van Rossum / Video’s : William Lindner & Jan Vervaeke.
Alle foto’s zijn hier te bekijken https://www.facebook.com/efvanrossum/

Support: Drive by Wire
Als support act wordt er rond halfnegen afgetrapt door de Deventer band Drive by Wire. En ik moet zeggen een perfecte keuze om deze band als support te programmeren. Als opwarmer sluit de band naadloos aan richting het optreden van Blues Pills. Drive by Wire zangeres Simone Holsbeek vormt samen met het ruige soepel gespeelde gitaarspel van gitarist Alwin Wubben de kern van de band. Al bij het openingsnummer ‘Woodlands’ spits ik gelijk mijn oren. Ook het nummer als ‘Voodoo You Do’ gaat er bij mij in als de spreekwoordelijke “Deventer koek”. Man oh man wat een vette band. Met de overige bandleden: drummer Jerome Miedendorp de Bie en bassist Marcel Zerb wordt een uitgebalanceerde set van hun drie albums: ‘Drive by Wire’ , ‘Between Oceans’ en ‘The Whole Shebang ‘ bestaande uit een fraai staaltje psychedelische jaren ’70 heavy, bluesy grungerock met een heerlijke vintage sound het publiek voorgeschoteld. Een prima opwarmer.

Burgerweeshuis Deventer

Burgerweeshuis Deventer

Ik vind het altijd een prestatie om als support act in krap een half uur via acht nummers van je albums je muzikale vaardigheden te persen en daarmee het publiek die voor het hoofdprogramma komt te blijven boeien. Met als fraaie afsluiter het nummer ‘Blood Red Moon‘ van de gelijknamige single slaagde Live by Wire daarin op een meer dan uitstekende wijze. Deventer kan trots zijn op deze band. Chapeau. Zijn ze bij je in de buurt, ga deze band dan beslist een keer zien. Ik ga dat zonder meer een keer doen. Als voorproefje kan je de albums van de band volledig beluisteren op hun website. http://www.drivebywire.nl/discography/

BLUES PILLS

Burgerweeshuis Deventer

Burgerweeshuis Deventer

Na een korte pauze is het dan de beurt, in een inmiddels volgepakt Burgerweeshuis, voor het Amerikaans/Zweeds/Franse Blues Pills. Een formatie dat in moordend tempo via hun veelvuldige optredens door heel Europa zowel op de festivals als in het club circuit een grote reputatie als live sensatie heeft opgebouwd. Zangeres Elin Larsson en haar bandleden lieten dat ook vanavond overduidelijk horen en zien.
Met de openingstrack “Lady in Gold “ van hun recente album wordt dit al gelijk bevestigd. Middelpunt van de formatie is zangeres Elin Larsson, een prima zangeres die tijdens het gehele optreden als een spring in het veld ronddraaiend op haar blote voeten al stuiterend van links naar rechts van voren naar achteren in haar jumpsuit over het podium springt. Een enkeling vind dat gespring gedurende de hele show van haar op een gegeven moment zelfs nogal vermoeiend aan het worden om naar te kijken. Maar met deze presentatie en haar uitstekende zangstem blijft zij het middelpunt van de show. Daar steken de bandleden van haar schril bij af. Plichtsgetrouw blijven de muzikanten in hun comfort zone staan spelen. Het gebrek aan interactie van de bandleden valt echter in het niet bij het uitstekende spel van deze muzikanten.. Met name de getalenteerd jonge Franse gitarist Dorian Sorriaux is een ware gitaarvirtuoos met zijn indrukwekkende solo’s.

Burgerweeshuis Deventer

De aanstekelijke muziek van Blues Pills roept inderdaad, zoals bij het optreden was aangekondigd, gelijk de sfeer op naar vervlogen tijden van lange haren, wijde pijpen en grote rockhelden. Duidelijk is te horen dat Blues Pills sterk beïnvloed wordt door bands zoals Led Zeppelin, Cream, Janis Joplin en Jimi Hendrix.

Burgerweeshuis Deventer

In een show vol energieke bluesy hardrock werd een set van achttien nummers van zowel hun recente album “Lady in Gold , het titel nr van de EP ‘Bliss’ en nummers van hun debuut album gespeeld. Met nummers als Burned Out, Bliss, Bad Talkers en Won’t Go Back wordt een fraai staaltje Psychedelic/Blues/Rock/Soul over het publiek uitgestrooid. Met onder meer uitschieters zoals het door Elin prachtig gezongen slow blues nummer ‘Little Sun’ en bevestigd met dit nummer nadrukkelijk over een geweldig zangstem te beschikken, het aanzwellende bluesy nummer ‘Black Smoke‘ en het stevige rock nummer High Class Woman. De rauwe soulvolle stem van zangeres Elin Larsson in combinatie met Psychedelic rock sound van de bandleden worden enthousiast ontvangen door het aanwezige publiek. De Blues Pills uitvoering van Tony Joe White’s “Elements and Things” is er ook eentje om in te lijsten. Met heerlijke uitgesponnen gitaarsolo’s van gitarist Dorian Sorriaux.

Elin opent in de toegift achter de piano gezeten het prachtig ingetogen met passie gezongen ‘I Felt A Change’.  Met de klassieker Jefferson Airplane’s ‘Somebody To Love ‘ en een spetterende uitvoering van ‘Devil Man’ van hun debuut album wordt vervolgens een duivels goed live concert afgesloten.

Burgerweeshuis Deventer

Burgerweeshuis Deventer

Burgerweeshuis Deventer

Blues Pills on tour 2017
Op de website van de band is te lezen dat vanaf eind mei de band start met een vervolg van hun uitgebreide Europese tournee. In het tourschema staan voor dit jaar voor Nederland nog twee festival optredens gepland:

zaterdag 17 juni: Het (gratis) Elektra Tuinfeest, Sliedrecht http://www.elektra-sliedrecht.nl/
zaterdag 19 augustus: *Festival Zeeltje, Deest http://www.festivalzeeltje.nl/
* met onder meer ook van eigen bodem : DEWOLFF