Blues Festival Lelystad

Concertverslag Blues Festival Lelystad, 7 maart 2015

Tekst en foto’s: Jurry Visser

Wij kijken met veel plezier terug op het Blues Festival dat op 1 maart 2014 in Lelystad werd gehouden. Leuke sfeer, goeie bands en veel publiek. We gaan op 7 maart 2015 dan ook vol verwachting naar de vijfde versie van dit gratis toegankelijke festival. Dit jaar staan er in vijf kroegen en in één hotel bluesbands geprogrammeerd. Dat zijn er twee minder dan vorig jaar, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Vorig jaar slaagden we er niet in alle etablissementen te bezoeken en dat zal, zo blijkt later, ook vanavond weer een hele toer worden.

Het festival begint ’s middags om vijf uur en de aftrap is in Café ’t Amsterdammertje, waar de Belgische band Blue Belgique optreedt. Helaas kunnen we dit concert door het vroege tijdstip waarop het gepland is, niet bijwonen.

Voor ons begint het feest om acht uur met een optreden van The Bugaboos uit Antwerpen, die voor het tweede achtereenvolgende jaar in het Apollo Hotel optreden. De band heeft recent een bezettingswisseling ondergaan. ‘Bending’ Mario neemt nu de mondharmonicapartijen voor zijn rekening en ik vind dat de band daardoor beter is geworden. De muzikanten voelen elkaar goed aan en ze bieden het publiek lekkere blues en rhythm & blues. Ze treden niet zo vaak in Nederland op, maar in het korte gesprekje dat ik in de pauze met ze heb, vertellen ze me dat ze hier graag spelen.

Blues Festival Lelystad

Vervolgens – het is inmiddels bijna half tien – gaan we naar Bar De Lantaarn. Hier ook weer een band op herhaling. Na vorig jaar staan hier opnieuw The Bluesbreakers met in de gelederen o.a. gitarist/ zanger Dik Korving. Op 5 maart j.l stond er nog een uitgebreid artikel over Dik op Bluesmagazine.nl. Hij vertelde daarin dat hij maar liefst 184 gitaren bezit. Op mijn vraag waar hij die gitaren allemaal heeft staan of liggen geeft hij me vanavond geen antwoord, maar hij vertelt me wel dat hij er ruim 50 jaar over heeft gedaan om deze verzameling aan te leggen. The Bluesbreakers hebben in de persoon van Ernst Wernicke een nieuwe bassist. Ernst is vooral in de Achterhoek en omstreken een heel bekende muzikant. Zo speelt hij momenteel ook in een band samen met Bennie Jolink. In De Lantaarn in Lelystad laten The Bluesbreakers ook nu weer horen waarom ze tot de betere blues bands van Nederland mogen worden gerekend. Prima blues en blues rock, die er bij het publiek ingaat als de welbekende gesneden koek.

Ons volgende adres is Café Bar La Plaza waar The Handshake Daddies optreden. Helaas komen we net tijdens een pauze binnen en die pauze blijkt nogal lang te duren. Omdat het inmiddels al na elven is en we voor twaalf uur nog twee café’s op ons programma hebben staan besluiten we La Plaza achter ons te laten en naar Café Georg Fromm in Batavia Haven te gaan. Dit café ligt ca. tien minuten rijden met de auto vanaf de plek waar de meeste andere locaties zich bevinden. Als we bij Georg Fromm arriveren blijkt de band Smokin’ Dynamite er echter net mee gestopt te zijn. Ons laatste doel is Eetcafé Just Inn. Dit café ligt weer in een ander deel van Lelystad en dat betekent dat we opnieuw de auto in moeten. Als we hier om half twaalf aankomen is de daar op de affiche vermelde band The Blues Gang al in geen velden of wegen meer te bekennen en hier is zelfs alle bandapparatuur al opgeruimd.

Blues Festival Lelystad

In de evenementenkalender van de gemeente Lelystad staat als sluitingstijd voor het Blues Festival 00.00 uur, maar op de plekken waar wij na elf uur binnen komen blijkt dat tijdstip helaas niet te kloppen en is men er al ruim voor twaalven mee opgehouden. Omdat diverse kroegen, zoals al gezegd, bepaald niet op loopafstand van elkaar liggen kun je ook niet gauw even terug naar een andere kroeg om te kijken of daar nog wel een band speelt.

Zo namen we, na een prima festival in 2014, enigszins teleurgesteld afscheid van deze editie van het Blues Festival in Lelystad. Het is een mooi initiatief, maar volgens mij moeten hier en daar de puntjes maar weer eens goed op de i worden gezet. Wanneer dat gedaan wordt gaan we in de toekomst nog veel leuke Blues Festivals in Lelystad meemaken.