IMG_6866

Big Daddy Wilson
North Sea Jazz Club, Amsterdam
29 november 2014

Tekst en foto’s: Bert Lek / Foto’s album: Big Daddy Wilson.

In 2012 brak Big Daddy Wilson Blount door tijdens het festival An Evening With The Blues in Tiel. Daarna was hij en zijn band in wisselende samenstelling te zien op een aantal plaatsen in ons land. Vanavond staat hij in de duurste juke joint van Nederland.

De fans van Johan Derksen moeten het helaas zonder zijn aankondiging doen. Volgens zijn vervanger ligt hij ziek te bed en heeft hij zelfs geen trek in zijn sigaartje, dus is het erg met hem gesteld. Daarna volgt er voor mij een van de beste concerten van dit jaar. In het eerste gedeelte zitten meester-gitarist Roberto Morbioli, bassist Paolo Legramandi en Big Daddy Wilson, zang en gitaar allen op hun stoel. Voor deze toer is de band uitgebreid met Alex Lex op drums. Alex lijkt met zijn alpino en snor meer op een Fransman dan op een Duitser. (De andere twee begeleiders komen uit Italië.) Vanavond blijft de conga dus achterwege, waarop Wilson in het verleden het ritme aangaf.

IMG_6860

IMG_6919

In het prille begin krijgt Alex verwijtende blikken van Roberto omdat hij niet goed de maat houdt. De eerste set is akoestisch met o.a. heerlijke uitvoeringen van het super gevoelige Anna Mae, zijn life lied, dat gaat over zijn geliefde. Andere lekker in het gehoor liggende nummers: John The Revelator, over zijn gospelinvloeden uit het verleden. Roberto danst met zijn soepele vingers over de snaren van zijn gitaar en daardoor zijn de tonen heerlijk luchtig van klank. Voeg daarbij de stuwende bas van Paolo en het sobere drumwerk van Alex en zo heb je een prachtige basis voor Wilson om zijn talenten te etaleren. Hij kan met zijn donkere zwoele stem alle kanten uit. Intercity Train is het laatste nummer van deze set. Het gaat over de sneltrein, die hem naar huis brengt. Zo’n nummer verwacht je aan het einde van de laatste set en eigenlijk niet nu, maar daar is een reden voor.

IMG_6900

Na de pauze zijn de stoelen verdwenen van het podium. Op drummer Lex na staat de rest voor een verbaasd publiek. Ingezet wordt met een nieuw nummer Hard Days Work en daarna wordt er teruggegrepen op ouder werk, dat zich uitstekend leent voor het elektrische gedeelte met o.a. Walk A Mile In My Shoes en Baby’s Coming Home Again, waarop Wilson zich begeleidt tot grote hilariteit op een eensnarige sigarenbox, die hij kocht toen hij in Cognac in Frankrijk optrad. Hiermee krijgt Wilson de zaal mee om Boom Boom Boom als refrein te zingen. This Is How I Live is ook zo’n juweeltje van de cd Thumb A Ride, dat omgetoverd wordt tot een mooie elektrische uitgave.

IMG_6949

IMG_6973

Tussen de nummers door vertelt Wilson allerlei anekdotes over het bestaan als musicus en het ontstaan van de songs. De mooiste heeft hij tot het laatst bewaard: “Dames als u een echte gentlemen zoekt neem dan een Country Boy, die voor u de deur openhoudt en u in uw jas helpt. Geen man uit de stad, want die zijn vaak lomp, bijvoorbeeld Roberto” en zo wordt ook de rest van de band nogmaals aangekondigd. Daarna gaat het helemaal los in de uitverkochte North Sea Jazz Club met 250 mensen. Er wordt gedanst op de medley, die de band uit balorigheid in dit nummer verpakt met Mustang Sally, I Want You Back, Sitting On The Dock Of The Bay en Fa, Fa, Fa. In elk stukje mogen Roberto en Paolo de vocalen voor hun rekening nemen. Een staande ovatie valt hen meer dan terecht ten deel en ontkomen zij er niet aan om met Baby Don’t Like een toegift te geven. Vooral het elektrische gedeelte zorgt er voor dat het concert niet inzakt. Iedereen is weer bij de les en laat mooi een andere kant van Wilson zien met een hoofdrol voor Roberto met zijn vlammend gitaarspel of ingetogen als het moet. Superklasse deze man uit Italië.

1. Set
I Got To Move
John The Revelator