BETH HART
Paradiso,Amsterdam
18 November 2012

Tekst: Jeroen Bakker / Foto’s: Marco van Rooijen, genomen 2 dagen later – 20 november 2012 – tijdens het concert in de Effenaar te Eindhoven

Beth Hart

Met de release van het laatste album Bang Bang Boom Boom is voor Beth Hart een nieuw tijdperk aangebroken. “Ik heb het gevoel dat ik een kunstje sta op te voeren als ik al die rockers keer op keer opnieuw moet spelen”, vertrouwde ze Bluesmagazine enige tijd geleden toe. Tijdens de samenwerking met Joe Bonamassa, dat resulteerde in Don’t Explain, het succesvolle album dat ze vorig jaar samen met hem opnam, werd het in een keer duidelijk. “Jazz, soul en gospel zijn muzieksoorten waarin ik me helemaal kan laten gaan”, aldus Hart.

Met het eerste optreden in Londen startte Beth Hart twee dagen geleden haar Europese tournee maar Paradiso, dat al wekenlang strak uitverkocht is, blijkt toch echt haar favoriete locatie te zijn.  Beth Hart is stapelgek op Nederland en die liefde blijkt al langere tijd wederzijds. Met eveneens uitverkochte shows in Eindhoven, Den Haag, Utrecht, Haarlem en Apeldoorn in het vooruitzicht kunnen we langzaam aan veronderstellen dat de uit Los Angeles afkomstige zangeres nergens zo populair is als in Nederland.

Beth Hart

Zo uitbundig als een kind dat voor de eerste keer in een speeltuin wordt losgelaten, betreedt Beth iets na half negen het podium van Paradiso. “We missed you!”, gilt ze. Het begint zo langzamerhand een bekend ritueel te worden. Niemand die zo intens van optredens geniet als de 40-jarige ‘rasperformster’ die vandaag voor een nietsverhullende, ultrastrakke, zwarte catsuit heeft gekozen. Met een ingetogen maar bloedstollendmooie uitvoering van Aretha Franklin’s Ain’t No Way opent Beth het optreden. Het blijkt het juiste medicijn om het praatgrage Paradiso-publiek de mond te snoeren. De track is afkomstig van het eerder genoemde Don’t Explain. Bonamassa is er vanavond niet bij maar dat de samenwerking indertijd goed is bevallen blijkt uit het feit dat de studio’s al zijn gereserveerd voor een vervolg. De rock heeft grotendeels plaatsgemaakt voor een ‘zwarter’ geluid. Soul, jazz en gospel zijn de sleutelwoorden gebleken waarmee Bonamassa Beth uit haar, laten we dat vervelende woord voor de laatste keer nog maar eens gebruiken, ‘comfortzone’ heeft weten te krijgen. Uit dezelfde periode komt Chocolate Jesus dat oorspronkelijk uit de pen en strot van Tom Waits afkomstig is. Er zijn maar weinigen die daar goed mee wegkomen. Beth behoort tot die enkelen die dat zonder meer aankunnen.

Uiteraard ontbreken Better Man, Well, Well en het op de piano gespeelde Leave The Light On niet maar interessant wordt het pas als nieuw werk zoals het akoestische Ugliest House On The Block wordt gespeeld.

Beth Hart

Nergens komt de gospel beter tot zijn recht dan in deze ‘lovely church’. “Zonder de gospel was er geen rock ’n roll en ook geen soul”, legt ze uit. “Raise Your Hands”, luidt dan ook het verzoek. Het is zondag dus zowel boven als beneden geeft men zonder morren gehoor aan haar oproep. Spirit Of God blijkt een prima gangmaker tijdens een liveshow.

Het wil overigens niet zeggen dat de rockliefhebbers niet meer aan hun trekken komen tijdens de optredens want deze band schuwt het stevige
werk allerminst. Met haar eigen ‘men in black’ staat het muzikale gedeelte van de show ook nog eens als een huis. PJ Barth en Jon Nichols op gitaar en vocalen,  drummer Todd Wolf en bassist Tom Lilly

Belofte maakt schuld. Ze had in een eerder gesprek al eens aangegeven dat de nieuwe tournee zowel een ‘Beth oude stijl’ als ‘Beth 2012’ liet zien. Wel maakt ze van de gelegenheid gebruik om een paar zaken uit het verleden op te klaren. Het is niet voor niets een nieuwe start tenslotte. De vorige show in Paradiso was, hoe uitzonderlijk ook maar zeker voor haar doen, een matige. Ze verontschuldigt zich hiervoor: “I Was tripping and didn’t know what tot do’, aldus Hart. Het meeslepende Caught Out In The Rain klinkt haast als een welgemeend excuus dat vanzelfsprekend zonder problemen wordt geaccepteerd. Alsof een zware last is achtergelaten vervolgt Hart haar show waarin zij zichzelf van haar meest sensuele kant laat zien. Kronkelend, rollend en kruipend beweegt ze zich over de gehele breedte van het podium. Ze voelt zich duidelijk vrij en sexy. Swing My Thing Back Around en Bang Bang Boom Boom, de titeltrack van het recente album, zijn lekkere uitsmuiters in de toegiften van de show die wordt afgesloten met Baddest Blues.

Wanneer het allerlaatste applaus is weggeëbd kan de conclusie worden getrokken dat Beth Hart zich op een fenomenale en zeer professionele wijze heeft gerevancheerd maar dat mag nauwelijks een verrassing heten. Het zou in ieder geval best eens de laatste tournee kunnen zijn geweest dat we haar in zalen van deze omvang kunnen aanschouwen want ook een locatie als de Heineken Music Hall kan momenteel moeiteloos worden uitverkocht.

Beth Hart

 

Beth Hart Winter Tour 2012

18 nov 2012 : Paradiso, Amsterdam (uitverkocht)
20 nov 2012 : Effenaar, Eindhoven (uitverkocht)
21 nov 2012 : Tivoli, Utrecht (uitverkocht)
04 dec 2012 : Atak, Enschede
06 dec 2012 : Orpheus, Apeldoorn (uitverkocht)
09 dec 2012 : Paard van Troje, Den Haag (uitverkocht)
11 dec 2012 : Oosterpoort, Groningen (uitverkocht)
13 dec 2012 : Bosuil, Weert (uitverkocht)
15 dec 2012 : Patronaat, Haarlem (uitverkocht)
17 dec 2012 : Orangerie Du Botanique, Brussel (B)

Website artieste:
http://bethhart.com/