Ben Poole Band - De Noot Hoogland

Concertverslag: Ben Poole Band – De Noot Hoogland, 21 februari 2016

Tekst en foto’s: Andre Wittebroek

Zondagmiddag 21 februari trad Ben Poole met zijn band op in een van zijn favoriete locaties De Noot in Hoogland (Amersfoort). Eigenaar Henk Hak is al jaren grote fan van Ben Poole en heeft hem van het begin af aan in De Noot geboekt. De waardering is geheel wederzijds bleek ook nu weer. Iedereen verkeerde in een opperbeste stemming.

Om 16.15 kwamen de bandleden het podium op voor een volle zaal. Het publiek bleek ook grote fan te zijn, want vanaf het begin was het zeer enthousiast. Nu heeft Ben een prima podiumpresentatie en hij pakte het publiek direct in door zijn spontaniteit en goede humeur. Men had er duidelijk veel zin in. Begeleid door de uitstekende muzikanten bassist Mat Beable, drummer Craig Bacon en toetsenist Steve Watts werd het een gedenkwaardige middag.

Ondergetekende heeft de band al meerdere malen gezien maar dit was het beste optreden tot nu toe. De band is een echte eenheid geworden, het plezier straalt ervan af en de arrangementen en songs zijn steeds beter geworden. Meer volwassen en rijper. De jonge Ben Poole van enkele jaren geleden is definitief volwassen geworden als muzikant. Hij heeft eigen zijn plek in de muziekwereld veroverd. Geweldig knap die ontwikkeling.

Ben Poole Band - De Noot Hoogland
Men begon het concert met het door hemzelf geschreven en swingende Let’s Go Upstairs waarin de klasse van de ritmesectie meteen duidelijk werd. Het werd zeer strak gespeeld. De orgelsolo van Steve, de gitaarsolo van Ben en de prima, wat hese stem, gaven het nummer een heerlijke groove. Win Over You had een meer boogiegehalte met weer prachtig gitaarwerk met een lekker orgeltje op de achtergrond. Tijdens dit nummer werden de bandleden door Ben voorgesteld onder groot enthousiasme van het publiek.

Daarna volgde Love Nobody No More met een strak intro door de hele band. Dat strakke kenmerkt deze band, het swingt. Een van de hoogtepunten was Freddie Kings Have You Ever Loved A Woman. Een schitterend gitaarintro van Ben gevolgd door een orgelsolo van Steve, waarna men naar een geweldige muzikale explosie toewerkte. Kippenvel! Het zelfgeschreven Start All Over Again was funky met een geweldige riff, er zat zelfs een stukje Sexmachine van James Brown in verwerkt. Massaal klappend en meezingend waardeerde het publiek dit bijzonder. De ballade Longing For A Woman was het eerste nummer van de nieuwe cd Time Has Come waarin Steve Watts mocht soleren.

Ben Poole Band De Noot Hoogland

De volgende vijf songs waren ook van de nieuwe CD. Just When I Thought It Was Safe was weer strak en swingend. Stilzitten ging niet. De slowblues You’ve Changed had een mooie ingetogen solo, de zang was wat aan de iele en zachte kant in dit nummer. Het rockiger Lying To Me was lekker stevig. Ben gebruikte het Wah Wah pedaal en dat gaf er een lekker tintje aan. Het werd gevolgd door Time Might Come waarin schitterende klankbeelden uit de gitaar werden getoverd. De volle diepe bas van Mat paste er prachtig bij. Heerlijk rustig en topbegeleiding met prima zang. Stay At Mine met drumintro van Craig was het laatste nummer van de reguliere set: funky, rockig en ritmisch sterk.

Het publiek wilde natuurlijk meer en kreeg dat ook. Ben kwam solo op met alleen een akoestische gitaar en begon met As The Crow Flies. Zijn geweldige techniek op de gitaar kwam hier volledig aan bod. Hierna kwam de band weer terug voor het laatste nummer Hanging In The Balance waarmee de band een prachtige muziekmiddag afsloot.

Conclusie: De Ben Poole Band liet een meer dan uitstekende indruk achter. Er werd op zeer hoog niveau gemusiceerd en vele stijlen kwamen aan bod. Deze band is geen pure blues- of bluesrockband. Funk, rock, pop, blues, flamenco: het zit er allemaal in. Al met al een zeer veelzijdige topband.

Ben Poole Band De Noot Hoogland

Line-up
Ben Poole: gitaren en zang Mat Beable: bass en zang Craig Bacon: drums Steve Watts: keyboard