Bag Of Bones 2016

Bag Of Bones
St. Louis Blues Tavern, Hardenberg
15 oktober 2016

Ingestuurd verslag, tekst en foto’s: Filip Heidinga

De Haagse blues-rock band Bag Of Bones bracht vorig jaar hun debuutalbum uit: ‘Under My Wings’. Toen nog zonder vaste drummer, maar intussen heeft Niels Voskuil plaats genomen achter de drums. Gitarist en zanger Elco Jongkind en bassist Daniel Lottersberger vormen echter de basis van Bag Of Bones. Maar er komen nog veel veranderingen, want Elco vertelde mij na het optreden dat de band opzoek is naar een zanger. “Ik zing nu nog alle nummers, maar heb geen ambitie als zanger. Laat mij maar lekker gitaar spelen.” Ook het geluid van Bag Of Bones verandert langzaam. Op het nieuwe album, dat voor volgend jaar staat gepland, zullen we meer jazz invloeden horen. Dit was ook tijdens het concert goed te horen. En alsof dat nog niet genoeg is hebben de drie mannen ook nog een nieuwe band opgericht: het Elco Jongkind Trio. Hiermee spelen de heren allemaal instrumentale nummers met veel improvisatie. En niet alleen Bag Of Bones zal volgend jaar een nieuw album uitbrengen, ook het Elco Jongkind Trio zal volgend jaar een album opnemen. Dat wordt volgend jaar dus een druk jaar voor de mannen.

Bag Of Bones 2016

Het St. Louis Blues Tavern staat in Hardenberg net om de hoek van het plein boven het poolcentrum. Als ik de trappen op loop naar boven hoor ik de drums al. Als ik binnenkom is de soundcheck nog in volle gang. Ik neem plaats aan de bar en kijk en luister naar de soundcheck. De mannen hebben er duidelijk zin in en improviseren er vrolijk op los. Jammer is wel dat de zaak bijna leeg is, maar later zullen er gelukkig meer mensen komen. Sommige komen speciaal voor Bag Of Bones, anderen lopen langs en horen de muziek buiten.

De set begint met een mooie improvisatie waarmee de band meteen hun nieuwe geluid en muzikale richting laat horen. Hierna spelen ze Lord Of Mercy van hun eerste album. Elco maakt nog een grap over dat de zanger deze avond niet kon komen. Op het album wordt het nummer namelijk gezongen door Baatin, die deze avond uiteraard niet aanwezig is en alleen voor grote festivals vanuit Amerika naar Nederland komt. Maar ondanks het feit dat Elco liever alleen gitaar speelt inplaats van ook zingen, weet hij het nummer goed te zingen en goed over te brengen. Hierna komt tot grote vreugde van het publiek een nummer van Jimi Hendrix: Foxy Lady. En net als alle andere covers die ze deze avond spelen maken ze hier hun eigen versie van. En het publiek geniet met volle teugen. Hierna is het tijd voor wat nieuwe muziek: One Way Up van het nieuwe album. Een lekker rustig instrumentaal nummer, met een mooie gitaar solo als intro. Dan is het al weer tijd voor het laatste nummer van de eerste set. Wederom een cover, dit keer van Gary Moore: Pretty Woman. De band neemt hierna even een half uurtje pauze.

Bag Of Bones 2016

Bag Of Bones 2016

Na de pauze begint de band weer met een instrumentaal nummer waarna de grootste verrassing van de avond komt. Net als in de eerste set speelt ook nu de band een cover van Jimi Hendrix, dit keer: Purple Haze. In het midden van het nummer speelt de band weer een lange improvisatie met erg veel jazz invloeden. Zoals Elco het zelf zei na het nummer: “dit was wel een erg aparte versie”. Nu heb ik al veel versie’s van dit nummer gehoord maar ben het volledig met Elco eens. Hierna speelt de band het nummer Little Wing met een erg mooie bassolo van Daniel aan het begin. De tweede set sluiten ze af met een lekker stevig nummer: River Monster, ook een nummer van het nieuwe nog te verschijnen, album.

De derde set begint met een mooie jazz versie van The Thrill Is Gone waarna de band weer een stevig nummer speelt: Manic Depression. Dan is het tijd voor een prachtig nummer over een vriend van Elco die is overleden: Anne. Elco begint het nummer met een erg mooie gitaarsolo en de andere twee bandleden doen even een stapje terug. Zonder het verhaal achter het nummer te weten, wordt het publiek opeens helemaal stil tijdens het nummer. Tijdens andere nummers wordt er veel gepraat maar niet tijdens dit nummer, een erg mooi moment. Na het nummer begint Elco een solo te spelen en als hij een paar noten van Voodoo Child speelt begint het publiek meteen te juichen. De band kan dan ook niks anders doen dan weer een nummer van Hendrix te spelen. “Wel een beetje een Hendrix avond zo.” zegt Elco na het concert tegen mij maar de band past de setlist aan aan het publiek en dit was wat het publiek wil. De laatste set wordt afgesloten met een rock ‘n’ roll nummer namelijk: Johnny B Goode. In het midden speelt Niels nog een mooie drumsolo en spelen ze nog een korte jam.

Kortom: Een erg goed optreden van Bag Of Bones, alleen jammer dat er wat weinig publiek was. De nieuwe muzikale richting van Bag Of Bones is duidelijk te horen en brengt veel variatie in de set. De band wisselt stevige nummers af met wat rustiger werk met veel improvisatie.

Website Bag Of Bones
Bag Of Bones op Facebook

Bag Of Bones 2016