Waar op de eerste van de 3 cd’s van Trilogy Joe Bonamassa de solo verzorgt, doet ze dat vanavond gewoon zelf en gaat ze er helemaal voor. Daarnaast brengt ze dit nummer met zoveel sensualiteit dat je bijna niet anders kunt dan meegaan in haar, zoals ze dat zelf zegt, rijke fantasie….. “Whatever happens on the train, stays on the train.”

Het is nog maar kortgeleden dat Ana Popovic in Nederland was, namelijk op 14 november bij VanSlag in Borger.(Lees het verslag van die avond hier)

Ik kan eigenlijk geen gelegenheid voorbij laten gaan om haar te zien, dus ik was ook vanavond weer van de partij bij de North Sea Jazz Club, samen met fotograaf Rob Sneltjes die voor de prachtige foto’s zorgt. Ik genoot tijdens dit dinerconcert met een hapje en drankje op een prachtige plek midden voor het podium van een supermooi optreden van Ana. Hoewel ze ongeveer dezelfde set speelde als in Borger was het vanavond om een aantal redenen toch net even anders. Normaliter speelt Ana haar concerten altijd in een onafgebroken set zonder pauze’s maar vanavond maakte ze op verzoek van NSJC een uitzondering.

Om die reden had ze haar set iets omgegooid om de spanning er goed in te houden en speelde ze bijvoorbeeld het prachtige slow soulvolle nummer Train, een nummer over een ontmoeting in “zoiets als een zweterige New Yorkse metro, niet een Nederlandse trein, want daar zit je te ruim” die eindigt in een one-night stand. Waar op de eerste van de 3 cd’s van Trilogy Joe Bonamassa de solo verzorgt, doet ze dat vanavond gewoon zelf en gaat ze er helemaal voor. Daarnaast brengt ze dit nummer met zoveel sensualiteit dat je bijna niet anders kunt dan meegaan in haar, zoals ze dat zelf zegt, rijke fantasie….. “Whatever happens on the train, stays on the train.”

Tweede belangrijke wijziging ten opzichte van Borger was dat vanavond een blaassectie (met trompet en sax) was toegevoegd, wat de nummers van ‘Trilogy’ absoluut een extra dimensie geeft en nog wat meer afwisseling in de show geeft. Ook speelde de toetsenist een nadrukkelijkere rol, met een aantal prachtige solo’s. Al met al ontstond er een mooie show, waar ze het publiek meenam op een leuke reis, met leuke en grappige veelal in het Nederlands gesproken inleidingen en anekdotes bij de songs.

Het is moeilijk te verbergen dat ik een groot fan ben van hetgeen Ana brengt, maar ik denk dat alle aanwezigen een heerlijke avond hebben gehad, mede ook door de prachtige sfeer en het goede geluid bij NSJC die perfect past bij de muziek van Ana. Of, om het kort en bondig in de woorden van Rob samen te vatten: “Een waanzinnige Ana in briljante topvorm! Ze stelt nooit teleur met haar shows, iedere keer is het anders. Ik heb genoten van een prachtige show.”

Ana Popovic
North Sea Jazz Club, Amsterdam
22 januari 2017