03 - Ana Popovic - Groene Engel Oss -®RobSneltjes

Ana Popovic
Groene Engel, Oss
1 Juni 2016

Tekst: Paul Scholman / Foto´s: Rob Sneltjes. Voor alle foto´s: album Rob.

De mannen van Dr. BloezZ hebben de eer om af te trappen op een redelijk gevulde doordeweekse dag ergens in Brabant, in Oss om precies te zijn. Ruurd Van Der Vegt en zijn mannen zetten een set neer waar de grote namen als Muddy Waters, Willy Dixon, Freddy King, Gary Moore, James Harman, John Mayall en Eric Clapton gecoverd voorbij komen. Prima opwarmer in de toch al zwoele Groene Engel te Oss.

06 - Ana Popovic - Groene Engel Oss -®RobSneltjes

Groot aangekondigd op het affiche van “Grolloo” leek het mij leuker Ana Popovic weer eens in een volledige show te zien, maar niet in een festivalomgeving. Zeker na het uitbrengen van ‘Trilogy’, haar ambitieuze verse plaat. Trilogy is een drieluik waar diverse grote namen op meespelen als Joe Bonamassa, Robert Randolph, Bernard Purdy (The Purdie Shuffle), Cody Dickinson (North Mississippi Allstars) en vele anderen, inclusief blazers.

De in Belgrado geboren bluesgitariste en zangeres, die heeft gestudeerd in Utrecht hoeft geen introductie meer in de lage landen. Haar plaat beluisterend voorafgaande aan dit optreden in de Groene Engel was ik reuze benieuwd welke kant het op zou gaan. Wordt het jazzy, funky, soul, blues… fusion? Alle ingrediënten zijn aanwezig om het publiek te verrassen. Welnu, dat doet Ana. Het intro geeft een heerlijk funky en groovend geluid te horen, onder de meteen al bezielende leiding van Roni Jonker met aansluitend een shuffle die minstens net zo groovend en pakkend is, met Ana’s gevoelige snaren er aan toegevoegd. De toon is gezet. Ze zet een uitstekende set neer en ik heb geen seconde spijt dat ik helemaal vanuit het Utrechtse naar het diepe Brabant ben afgereisd.

04 - Ana Popovic - Groene Engel Oss -®RobSneltjes

02 - Ana Popovic - Groene Engel Oss -®RobSneltjes

Ana doet een greep uit haar driedubbel cd, zoals She Was A Doorman, If Tomorrow Was Today, New Coat Of Paint, Waiting On You en Long Road Down. Geen seconde slaat de verveling toe, want de verschillende muziekstijlen worden aan elkaar geregen, mede met dank ook aan haar band die bestaat uit: Stéphane Avellaneda op drums, op basgitaar Roni Jonker, toetsenist Michele Papadia, saxofonist Claudio Giovagnoli en op trompet Davide Ghidoni. Ze kondigt New Morning aan en zegt daarmee energie te geven op het moment dat je even geen zin hebt naar je werk te gaan. De arbeidsvitaminen dalen op ons neer.

07 - Ana Popovic - Groene Engel Oss -®RobSneltjes

10 - Ana Popovic - Groene Engel Oss -®RobSneltjes

Ana vergeet haar helden niet en speelt een gave serie van Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan waarbij gezegd moet worden dat de uitgekauwde nummers achterwege blijven. Haar uitstekende gitaarspel laat weinig te wensen over en zingt een heerlijke blues. De meningen zijn altijd verdeeld als mannen over het zingen van vrouwen mogen oordelen. Ik vind dat ze een prima bluesstem heeft en zonder geschreeuw het uitstekend doet. Ze staat met regelmaat met de groten uit de blueswereld op het podium en heeft zich een plaats verworven in het internationale circuit waar je niet omheen kan. Daar kan ik alleen maar respect voor opbrengen.

Ik heb me in de bijna 2 uur en 20 minuten heerlijk vermaakt met haar muzikale kwaliteiten en gewoon een heerlijke culturele topavond beleefd.

05 - Ana Popovic - Groene Engel Oss -®RobSneltjes

09 - Ana Popovic - Groene Engel Oss -®RobSneltjes