Afscheidsconcert 12 Bar Blues Band Haagse Hout Den Haag 29 Mei 2015

Tekst: Paul Scholman. Foto’s Bert Lek. Meer foto’s

Het einde van een tijdperk! Tien jaar van pieken en dalen overwonnen. Vier cd’s gemaakt. (Inter)nationaal gespeeld. Op heel veel binnen- en buitenlandse radiostations te beluisteren geweest. In april 2011 werd de band zelfs winnaar van de Dutch Blues Foundation Award voor de beste Nederlandse Blues Band van 2010, een titel waar ze, met recht, nog trots op zijn. Een jaar later won lead- & slidegitarist Kees Dusink de Award voor Beste Nederlandse Blues Gitarist en in april 2013 ontving Patrick ‘Sideburn’ Obrist de Award voor Beste Nederlandse Blues bassist.

‘Vanavond komt een einde aan tien jaar 12BBB. Veel hebben we meegemaakt, veel geleerd en veel bereikt. Tien jaar geleden nooit verwacht dat ik op latere leeftijd nog zo midden in de Nederlandse bluesscène met mijn gitaar mijn hele ziel mocht leggen. Veel dank en respect voor mijn medebandleden Jan J. Scherpenzeel, zang en harmonica, Patrick Sideburn Obrist, bas, Randy Pears, gitaar, Jeffrey van Duffelen en Marcel Bakker op drums, want anders was dat echt niet zo gelukt. Samen hebben we iets mooi tot stand gebracht’ vindt Kees Dusink op Facebook vandaag.

Maar zover is het nog niet. Eerst nog het laatste optreden, verzorgd door de Haagse Huub ‘Blues’ Hoeberigs in de voetbalkantine van VV Het Haagse Hout en die het ons-kent-ons gehalte alleen maar versterkt. Huub heeft met zijn crew alles in gereedheid gebracht om de avond tot een succes te maken en niets is aan het toeval overgelaten.

We komen aanlopen in de stromende regen en de organisatoren hebben aan de rokers gedacht die droog hun peukie kunnen wegtrekken. Sjaak Verheyden heet ons allen hartelijk welkom met zijn lichtvoetige stem. Veel mensen uit de blueswereld, artiesten, promotors, verslaggevers en fotografen en niet in de laatste plaats het hooggeëerd publiek lopen door elkaar heen gezellig een praatje te maken. Er wordt nog wat aan de installatie gesleuteld en de soundcheck moet nog beginnen. Alles staat strak en Huub ‘Blues’ Hoeberigs kondigt het allerlaatste optreden aan van de Farewell Tour van de 12BBB.

Na de soundcheck zet 12BBB een stemmig nummer in, maar de microfoon van Jan J Scherpenzeel weigert. Deze heeft kennelijk al afscheid genomen van de band. Het apparaat weigert alle medewerking. Niemand in ‘paniek’ behalve geluidsman Carl Wille. Jan J Sharp reageert met de opmerking ‘dat ze er zin in hebben… dat we eindelijk kunnen stoppen…’ Het werd echter snel opgelost, links en rechts nog wat grappen gemaakt als dat het afgesproken werk was, wat de ontspannen sfeer weergaf. Tussen de bedrijven door is er tijd voor een loterij om weer meer blues mogelijk te maken in het Haagse Hout dat louter draait op vrijwilligers. Er zijn twee mooie canvasdoeken en een aantal kussens met bluesartiesten gaan van de hand. De bandleden krijgen allemaal een poster met 12BBB logo met hun afbeelding er op mee naar huis. Een mooi aandenken. Fotograaf Ron van Varik overhandigt JJ een gave foto van Jan Scherpenzeel. Alle bekende nummers waar de heren mee rondgetoerd hebben de afgelopen tien jaar kwamen voorbij. Van ‘E-mail From Heaven’ tot ‘Key To Your Heart’. Alles met evenveel passie gespeeld en gezongen alsof het hun debuut betreft.

Bij sommige aanwezigen liepen de emoties wat op en konden het niet droog houden. Jan heeft de mensen met zijn stem weten te raken en de 12Bar Blues Band heeft hem daar uitstekend in begeleid. Drummer van het eerste uur, Marcel Bakker, tikt nog een paar nummers vol passie en emotie mee en er wordt in stijl afscheid van hem genomen op het podium. Hij wordt afgelost door Jeffrey van Duffelen.
De 12BBB valt dan, (deels) uit elkaar, maar eigenlijk hoeft daar niemand echt om te treuren. The Thrill Is Gone gaf Jan een paar dagen geleden al aan bij Nico Bluesy Bravenboer. De inspiratie was een beetje weg om nieuwe nummers te schrijven en dan kun je beter een verstandig besluit nemen en stoppen op het hoogtepunt.

De bluesscene krijgt er de JJ Sharp Band voor terug. Kees Dusink is ook bezig met een band te formeren en er staat zelfs al een cd- presentatie gepland in het JJ Music House in Zoetermeer op 26 juni 2015. Wat willen we nog meer? Op naar de toekomst, nieuwe uitdagingen. Spannend, aldus Kees Dusink. We kunnen gerust stellen dat met het ophouden van The Twelve Bar Blues Band een periode wordt afgesloten. De erfenis zijn vier cd’s die, als je zoekt bij speciaal zaken wellicht nog te vinden zijn, maar niet meer te leveren, dus alles is uitverkocht.

Hans Asselman is zo vriendelijk geweest aan Bluesmagazine deze link ter beschikking te stellen. Op zijn Facebookpagina kunt u zo ongeveer het gehele optreden terugvinden, zodat de afwezigen toch nog getuige kunnen zijn van de sfeer en het allerlaatste nummer dat de heren van de 12 Bar Blues Band gespeeld hebben.

Geen berichten gevonden.