Artiest: Zach Prather & Slight Return
Titel: Freak
Formaat: CD
Label: A.M.E. Ent./MGMT/RockArchiVe
Release datum: november 2008

zach-prather-slight-return-freak

Zach Prather (Chicago, 1952) begon met gitaarspelen toen hij 13 jaar was. Door het luisteren naar de grote bluesmeesters ontwikkelt hij een eigen stijl zodat op zijn 16e (!) levensjaar de eerste studio-opnamen voor Curtis Mayfield kunnen worden gerealiseerd. Hoewel hij iedere club in Chicago plat krijgt met zijn Chicago-georienteerde blues hebben groepen als The Rolling Stones, The Who en The Small Faces een grote aantrekkingskracht op de jonge Prather. In ’74 vertrekt hij naar L.A. waar hij een innige muzikale verhouding krijgt met Cash McCall die ongeveer 15 jaar zal duren. Door McCall, beter bekend als producer/songwriter, komt Prather in contakt met grote namen als Etta James, Minnie Ripperton en Screamin’ Jay Hawkins maar zijn bekendheid neemt pas toe na een ontmoeting met Willie Dixon die zich als een mentor over Prather ontfermt en vervolgens zijn eerste album produceert. Tijdens deze samenwerking wordt Dixon ernstig ziek en Zach zal tot een dag voor zijn dood bij hem blijven. Dixon zal altijd een grote invloed blijken in Zach’s werk die na een europese tour met Hawkins in de begeleidingsband van Luther Allison plaatsneemt. Er worden in de loop der jaren enkele, kwalitatief sterke, solo-produkties uitgebracht met verschillende begeleidingsmuzikanten en hoewel de platen goede recensies krijgen valt er geen aardschok in Bluesland waar te nemen.
Nu is er dan ‘Freak’, opgenomen met enkele Zwitserse (!) muzikanten en het resultaat hiervan is absoluut niet onaardig. Het album bevat veel sterke nummers die het verdienen om live gehoord te worden. Dat live-geluid valt ook in de produktie waar te nemen. Weinig over-dubs of vervelende toevoegingen waarmee menig blues-album de vernieling in wordt geholpen.
‘Steam Roller’, de opener van het album geeft een goed beeld van wat we op ‘Freak’ kunnen verwachten, nl. opzwepende blues overgoten met een funky sausje waarbij het soul-volle stemgeluid van Prather geen moment verveeld.
‘Mercy’ is een pittig soul-blues-nummer met groovend gitaar- en hammond-werk waarin we, zonder dat het hoesje het vermeld, Mick Jagger op de back-ground horen.
In ‘Cadillac 69’ horen we een rock-a-boogie kant van Prather waarin de gaspedaal lekker wordt ingetrapt. Vervolgens terug naar de tweede versnelling in ‘Thru It All’, een prachtige blues-ballad waarin de ingetogen kant van The Slight Return sterk naar voren komt.
Zowel ‘Provider’ als ‘I Can Make It’ bevat knallend koperwerk, mede mogelijk gemaakt door de The Big Bang Horns maar Prather komt als gitarist en zanger toch beter tot zijn recht in het Dixon’s-achtige ‘Wound Up Tight’. Datzelfde geldt ook voor Otis Rush’ ‘All Youre Lovin’ dat we wel eens minder sterk vertolkt hebben gezien. ‘Ain’t No Sunshine’ daarentegen lijkt me overbodig aangezien dit niets aan het origineel heeft toe te voegen. In ‘Guestroom’ horen we gospel uit New Orleans en zo zijn alle stijlen weer vertegenwoordigd en kunnen we concluderen dat Prather & Slight Return een vermakelijk maar geen onmisbaar album hebben gemaakt.
(Jeroen Bakker)

01. Steam Roller
02. Mercy