Music Maker Revue Live! In Europe

Music Maker Revue Live! In Europe

Format: CD / Label: Dixiefrog / Release: februari  2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Patrick Struijker Boudier

What Can An Old Man Do, But Sing The Blues zingt Dr. Burt met een breekbare stem. Hoe oud moet je zijn om doorleefde blues te brengen? Zeker, ik heb genoeg jonge bands en muzikanten gezien die met zoveel passie, vuur en leven speelden alsof ze al minstens 40 jaar ´on the road´ zijn. Maar toch: op een of andere manier vind ik het een prachtig gezicht om bluesmuzikanten te zien waarbij het leven zich heeft afgetekend op hun gezicht in diepe groeven. Op Music Maker Revue Live! In Europe zijn deze ‘oude’ meesters van de blues bijeen gebracht.

De Music Maker Foundation is in 1994 opgericht door Tim en Denise Duffy in North Carolina om de muziek van de‘ oude’ blues- en rootsmuzikanten te behouden en om hen te ondersteunen met onder meer huisvesting, financiering, touren, opnamekansen en promotie. Dat alles om te zorgen dat hun muziek niet verloren gaat. Een prima initiatief dat me doet denken aan Alan Lomax die in de jaren dertig en veertig duizenden nummers aan de vergetelheid onttrok door de artiesten op te nemen.
Inmiddels zijn er al veel releases verschenen van muzikanten die bij de Music Maker Foundation onder contract staan.

De cd Music Maker Revue Live! Biedt een selectie van de bluesveteranen live op tournee in Europa. De opnames zijn gemaakt in Antwerpen op 21 november 2010. De opname van Dr. Burt is van het jazzfestival in Vienne, Frankrijk op 3 juli 2010. De Revueband bestaat uit Ardie Dean op drums, Nashid Abdul op bas en Albert White op elektrisch gitaar.

De release opent met Borders van Pura Fe’. Het is vocale blues; alleen stem en geen instrument. Nou ja, geen instrument: de achtergrondzang gebruikt hun stem om een stevige beat onder de zang te leggen. Pura Fe’ heeft een krachtige bluesstem met de nodige souluithalen. Op Summertime komt de band erbij. Een aardige vertolking maar na de talloze uitvoeringen van het nummer die ik inmiddels heb gehoord, vind ik deze niet bijzonder.

Next is Dr. Burt die What Can An Old Man Do, But Sing The Blues zingt met breekbare stem waar een behoorlijke snik in zit. Het lange leven dat hij achter zich heeft hoor je in zijn performance. Een spaarzame song slechts minimaal begeleid door gitaar en drums. Een heerlijk ‘ kaal’  nummer waardoor zijn doorleefde stem nog beter tot zijn recht komt.

Eddie Tigner volgt daarna met 3 nummers: Let The Good Times Roll, Road 66 en Going Down Slow. Deze classics, vaak door anderen uitgevoerd, krijgen hier een lome, relaxte uitvoering waar de piano fijne boogie woogie er tussendoor knalt. Op de nummers Old Folks Boogie, Blue and Lonesome en Trouble No More van Alabama Slim speelt de gitaar nerveus en subtiel: alsof de nummers elk moment vol gas kunnen geven maar nog even inhouden.

Albert White roept met zijn spel in Stranded herinneringen op aan B.B. King: de gitaar ondersteunt prima de zang maar nooit gelijktijdig. Bluesvrouw Pat Cohen toont humor in haar optreden en haar songs. You Can Have My Husband (but Please Don’t Mess With My Man) bijvoorbeeld heeft de scherpte in de stijl van de beste teksten van Louis Jordan, zowel als in haar zang als in haar performance als geheel.

Alle artiesten sluiten samen met Howlin’ Bill de cd af met The Blues is Allright. Dat is het zeker: een passende afsluiting van een prima live cd van de oude meesters.

1. Intro
2. Pura Fe’ – Borders