TIN CAN TRUST

Format : CD
Label : Proper Records / Rough Track
Release : Augustus 2010
Blues CD’s online bestellen

Door Jeroen Bakker

Het muziekjaar 2010 dreigt vroegtijdig een zeer geslaagd jaar te kunnen worden genoemd. Zo heeft Los Lobos in het afgelopen voorjaar met Tin Can Trust één van hun beste albums opgenomen in het oostelijke deel van L.A. Nu is dat in dit geval niet zo bijzonder aangezien deze rasmuzikanten over het algemeen een bijzonder hoog peil hanteren en, in tegenstelling tot sommige podiumpresentaties, in de studio nog nooit de kantjes er hebben afgelopen.

De combi van blues, country en de vaak op Mexicaanse leest geschoeide rock, ook wel Tex-mex of Chicanorock genoemd, is sinds het debuut uit 1983 een succesvolle gebleken en ook nu kunnen er enkele parels aan het omvangrijke oeuvre worden toegevoegd.

Eén daarvan is het samen met Grateful Dead’s Robert Hunter geschreven All My Bridges Burning waarin de band niet alleen terugkijkt naar het verleden maar ook de huidige status beschouwt: Just making Music, keep my feet on the ground. Mooi is ook het eerbetoon aan Grateful Dead in West L.A. Fadeaway dat diezelfde Hunter samen met Jerry Garcia schreef. Waar de legendarische Dead nog wel eens vijftien minuten nog had om de gevoelige snaar te raken bereikt Los Lobos dat binnen de 7 minuten-grens. Niet bepaald ‘grateful’ is overigens de Ondankbare Vrouw waarover Cesar Rosas zingt in Mujer Ingrata, samen met Yo Canto de enige Spaans gezongen tracks van het album. In tegenstelling tot David Hidaldo, heb hem persoonlijk nog nooit op een glimlach kunnen betrappen, zorgt Cesar meestal voor de vrolijke klanken. Desondanks is de algehele sfeer van het album sober wat alles te maken heeft met de huidige situatie in de wereld en, zoals altijd centraal in de teksten van Los Lobos, het lot van de vele migranten. Hoop is er echter wel en daarom wordt het religieuze tintje verzorgd door het toetsenwerk van dominee Charles Williams.

Interessant voor de bluesliefhebbers is de openingstrack waarin de achtergrondvocalen van Susan Tedeschi te horen zijn, afsluiter 27 Spanishes (over de Spaanse Inquisitie van Mexico) en het instrumentale uptempo jumpbluesnummer Do The Murray.

De wolven klinken hechter dan ooit en tonen met Tin Can Trust aan nog steeds gretig, of beter gezegd hongerig, te zijn.

Tracks

01. Burn It Down