Artiest: Loco Zydeco
Titel: Time To Turn The Key
Formaat: CD
Label: flaming cheese records
Release datum: februari 2009

loco-zydeco-time-to-turn-the-key

De zesmans sterke formatie Loco Zydeco afkomstig uit Canada laat weer even horen hoe lekker dit soort muziek weer kan zijn. We hebben het dan over “Cajun”, maar dan wel heel breed, want deze mensen mengen er ook gewoon heerlijke pittige bluesdingetjes in. Ze doen dat vooral erg goed, en het swingt alle kanten op. Dat de mensen wat mans zijn is zeker een feit, en het verwondert mij totaal niet, dat de revieuws voor dit album eigenlijk alleen maar goed en spannend zijn. Dit album combineert stijlen van de Blues in de Zydeco, en dat geeft in nummers een heel aardig touch. Klassieke instrumenten als washboard, arcordeon en meer van dit soort dingen zijn natuurlijk van de partij, maar ook scheurende gitaren en mondharmonica doen hun duitje in het zakkie. En wat voor een zakkie het is, opener “Feeling Fine” geeft je meteen dat Cajun gevoel, en zet je meteen dan ook op je plek neer, waar je dan ook hoort, nl. op de dansvloer. Het tweede nummer is van een aandere koek gesneden, met stevig gitaarwerk en harmonica dus. Grappig zijn ook de achtergrondgeluidjes, onweer en allerlei rare dierengeluiden, die de sfeer nog een beetje oppompen. En dan prachtige Balades ala Clifton Chenier – Christine Lamour – een beauty dus, meezinger ´Honey bee` zal het ook zeker altijd goed doen denk ik. `Wrong way jack` swingt als een gek, en lijkt af en toe een beetje op Bob Marley qua ritme, maar is zeker helemaal op zijn plek op dit album. Wat opvalt is de timing in dit album en de uitstekende invullingen qua vocals en instrumentatie. De mensen weten zich zeer goed neer te zetten en dat levert een lekker spannende , swingende schijf op waarin des temeer wordt bewezen dat deze soort muziek eigenlijk alleen maar vreselijk goed en swingend is en vooral de nodige aandacht verdiend, en zeker in het jasje waarin deze mensen de muziek dopen. Keep them coming Guys!
(frank van engelen)

01. Feeling Fine
02. Face Down inPlaisance