Artiest: Lightning Red
Titel: The Groovemaster
Formaat: CD
Label: LR Productions
Release: 2008

lightning-red-groovemaster

Zoals zovelen in deze branche werd ook Lightning Red al op vroege leeftijd met de blues geïnfecteerd. Als 3-jarige was hij vaak op de eerste rij te vinden bij de blazers-secties van grote big-bands en nog voordat het eerste school-diploma binnen was werd menig lokaal podium ingenomen door Red en zijn band. Beinvloed door Buddy Guy, Otis Rush, Mike Bloomfield, B.B. en Albert King ontwikkelde Red zijn eigen blues-geluid. Door een toevallige bijkomstigheid trok het bandje de aandacht van Luther Allison die hem vervolgens op sleeptouw nam voor een tour door de Midwest en Canada. In de jaren zeventig bleek Austin een prettige uitvalsbasis en bleken de Texas-invloeden aan Red goed besteed. De T-birds en de Vaughan-broertjes maar ook Johnny Winter vormen klaarblijkelijk een belangrijke inspiratie-bron en zijn tot op de dag van vandaag prominent aanwezig zoals ook te horen valt op ‘The Groovemaster’.
Op dit album horen we blues-rock, funk-blues en stevig jazz-blues gespeeld op akoestische, zwaar versterkte en slide-gitaar waarbij Red’s stemgeluid over het algemeen lekker rauw klinkt. In ‘Change Is Gonna Come’ doet Red het met LZ Love, een mooie donkere imposante vrouw met dito stem waarbij de akoestische slide-gitaar een prachtige rol vervult. Lightning Red wordt regelmatig geroemd vanwege zijn song-writers-capaciteiten maar op ‘The Meek’ wordt de plank toch behoorlijk misgeslagen in een semi- sociaalbewogen niemendalletje waar een verwoede poging wordt gedaan om Tony Joe White of JJ Cale te imiteren. Gelukkig wordt er in ‘Lie No More’ lekker ongecompliceerde blues gespeeld en krijgt Red hulp van Jimi Lee op de harp. Zowel ‘You Don’t Have To Worry’ als het instrumentale ‘The Shake’ verraadt de locatie waar het allemaal is opgenomen nl. Austin, Texas en op ‘No Matter What’ horen we een ingetogen Red met wederom Jimi Lee die een prima harmonica-partij blaast. Wanneer met een swingend ‘What It Takes’ het album wordt afgesloten heeft Lightning Red zich uiteindelijk toch prima gerevancheerd en aangetoond een blues-man te zijn met wie rekening dient te worden gehouden.
(Jeroen Bakker)

01. One Man’s Heaven
02. Don’t Have To Worry