Label: Ruf Records
Release: 21-10-2022
Tekst: André Wittebroek
Na het schitterende en internationaal uitstekend ontvangen album Unemployed Highly Annoyed (zie recensie) uit 2020 is er nu de opvolger Hi-fi Drive By. Het is geproduceerd door Paul Niehaus IV en Tom Maloney. Het is wat andere cd geworden dan de vorige drie albums doordat er veel meer muzikanten aan meewerken; blazers, achtergrondzangeressen, strijkers. In totaal maar liefst vijftien. Het muziekspectrum is daardoor breder geworden maar voor mij wat minder puur en direct. Geweldig gespeeld maar soms wat overkill, vooral van de zangeressen, maar dat is persoonlijk. De fantastische stem van Jeremiah is minder dominant dan op de vorige albums omdat er meer ruimte voor de anderen is. Dat blijft een kwestie van smaak, is men meer van backing vocals en blazers dan zit je helemaal goed. Het is wel een uitstekend album, prima songs, wisselende ritmes en melodielijnen en uitstekend gespeeld.
Het album opent met de Chuck Berry-achtige rock and roller 68 Deville Coupe (een Cadillac) waarin het puur swingen is. Passende pakkende piano- en saxsolo, krachtige gitaar en een vrolijk dameskoortje en die heerlijke southern stem van Jeremiah. Daarna volgt het als single uitgebrachte soulvolle Ball and Chains met een rustig intro overgaand in een breed groovy muzikaal spectrum met mooie breaks waarin alle instrumenten meedoen. Young and Blind is een door Jeremiah prima gezongen ballade waarin een grote rol is weggelegd voor de mondharp. Jazzy en bluesy en heel groovy is Skippin’ School met orgel, piano en een rock and roll gitaarsolo. Hier voor het eerst geen dameskoortje. Een lome laid back groove kenmerkt het zalige Hot Diggity Dog en hier een lange prachtige gitaarsolo met de wah wah. The Squeeze met een mooi intro bestaande uit stem, gitaarriffs, bas en drums waarin de achtergrond vocals van het dameskoor (te) veel aanwezig zijn en de aandacht van Jeremiah’s stem afleidt. Een rustiger achtergrond zou beter geweest zijn. Teveel van het goede in dit prachtige nummer. Santana-invloeden zijn er in Hot Bloody Love, melodieus met salsaritmes, prachtig gezongen en een tokkelend gitaartje en op het eind heerlijk spetterend gitaarspel van Jeremiah en Tom Maloney. Uptempo en swingend gaat het verder in de heerlijke shuffle Sweet Misery met een lange scheurende, ‘klagende’ gitaarsolo die past bij de tekst over een verloren liefde. Een gospelachtige dames koorzang met funky ritmes heeft Quicksand, een nummer wat begint met een drumintro en waarin de slidegitaar komt aan bod. Het album sluit af met het fantastische The Band. In dit nummer zit alles : een schitterend begin, top zang, soulvolle ritmes, zelfs strijkers, ingetogen gitaarspel, percussie en dan stopt het…..en gaat zeer verrassend verder met Zuid-Amerikaanse ritmes, salsa, samba met drums en percussie waarna trompet en trombone invallen. De heerlijke dansbare swing is daar en een schitterende scheurende rocky gitaarsolo zorgt voor een prachtig eind van een heel goed album.
Conclusie:
Een prima album maar door de voor mij (te) dominante achtergrondzangeressen en vele muzikanten toch wat minder dan de vorige albums waar Jeremiah meer op de voorgrond treedt en minder orkestraal. Maar dat is persoonlijk.
Houd je daar wel van dat dan is dit zeker voor jou een topalbum.
Tracks:
01: Coupe de Ville
02: Ball and Chain
03: Young and Blind
04: Skippin’ School
05: Hot Biggity Dog
06: The Squeeze
07: Hot Blooded Love
08: Sweet Misery
09: Quicksand
10: The Band
Line up:
Jeremiah Johnson: Lead vocals, guitar
Paul Niehaus VI: bass, organ ,piano, guitar
Joe Meyer: drums
Tom Maloney: guitar and piano
Guests:
Tony Antonelli: percussion, backing vocals
Kasimu Taylor: trumpet
Frank Bauer: tenor sax
Kevin O’Connor: bariton sax
John Covelli and Dave Dickey: trombone
Kevin Buckley: strings
Victor Wainwright: piano track 1
Brandon Santini: harmonica track 3
Allie Vogler: backing vocals
Emily Wallas: backing vocals
Mattie Schell: backing vocals
Links:
www.rufrecords.de
We horen graag je mening! Voeg reactie toe