Jason Isbell And The 400 Unit - Here We Rest
Jason Isbell And The 400 Unit – Here We Rest

Format: CD / Label: Blue Rose – Sonic Rendezvous / Release: April 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Jeroen Bakker

Precies vier jaar geleden kondigde Jason Isbell zijn vertrek aan na zes jaar lang een belangrijke bijdrage te hebben geleverd in de band Drive-By Truckers. Hoewel het abrupte afscheid bij veel fans negatieve reacties losmaakte kunnen we nu, in 2011 concluderen dat de scheiding voor alle partijen goed heeft uitgepakt. Isbell heeft de band indertijd in goed overleg verlaten en zowel Drive-By Truckers als de 32-jarige singer-songwriter/gitarist zijn prima albums blijven maken. Enkele maanden na het verschijnen van het uitstekend ontvangen en succesvolle Go-Go Boots, nummer negen van de Truckers komt Isbell met Here We Rest, zijn derde. De teksten verraden een sobere stemming bij de uit Alabama afkomstige muzikant. Er is ook alle reden toe. De economische recessie heeft in deze regio al diepe sporen achtergelaten die zelfs consequenties heeft op het relationele vlak. In tegenstelling tot zijn voormalige collega’s die met een door soul geïnfecteerde verzameling voor de dag komen legt Isbell de nadruk op de country-invloeden in zowel de ballads, zoals Save It For Sunday of Daisy Mae, als de rocktracks waarvan Go It Alone een prima voorbeeld is.Toch is het ook Isbell niet gelukt om aan het soulvirus te ontkomen zoals uit Heart On A String blijkt. Geen wonder wanneer je bedenkt dat Here We Rest is opgenomen in dezelfde ruimte als waar Aretha Franklin, Etta James, Otis Redding, Wilson Pickett en Bettye LaVette hun prachtige soulstrotten op de recorders lieten vastleggen. De jonge Isbell heeft een zeer aangenaam, ontspannen en warm stemgeluid dat in meerdere stijlen sterk overeind bijft. In het begeleidende schrijven wordt gesproken over ‘deep southern country-soul’. Het zal allemaal wel. De liefhebber van het betere Americana-werk heeft er met Here We Rest simpelweg weer een fijne plaat bij en Jason heeft weer een goed excuus om met zijn 400 Unit de Nederlandse podia langs te gaan.

01. Alabama Pines
02. Go It Alone
03. We’ve Met