Ian Siegal - The Skinny

Ian Siegal and The Youngest Sons – The Skinny

Format: CD / Label: Nugene Records  / Release: 9 Mei 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Jeroen Bakker

Het moest er vroeg of laat een keer van komen, de door de Amerikaanse helden zwaar beïnvloedde Brit Ian Siegal die nu daadwerkelijk de plaats opzoekt waar het allemaal begonnen is. Opgenomen in een door producer/pianist Jim Dickinson gebouwde studio, zo’n 90 kilometer ten zuiden van Memphis daar waar zelfs een TomTom de weg kwijt raakt, met behulp van een fijn stel muzikanten waaronder Jim’s kleinzoon Cody (drums, bas, gitaar) die het album produceerde. Naast Cody treffen we ook Garry Burnside, Rodd Bland en Robert Kimbrough aan in de begeleidingsband. De kenners weten dat het hier om The North Mississippi Allstars gaat maar aangezien het tevens de jongste zonen van respectievelijk R.L., Bobby en Junior betreft leek het een toepasselijk idee om de band om te dopen tot The Youngest Sons. Voor even doet Ian dus geen beroep op zijn drummer Nikolaj of bassist en mede-componist Andy maar de samenwerking met de nazaten van deze legendarische locals is er dan ook een om door een ringetje te halen.
De belangrijke vragen zijn echter of deze bijeenkomst een geheel andere Siegal laat horen en of The Allstars zoals altijd de geest van hun (voor)ouders laten galmen.
Titeltrack The Skinny laat de vertrouwde Siegal-sound horen en dan blijkt maar dat het soms prettig is om niet verrast te worden. Hetzelfde geldt voor een track als Hound Dog In The Manner waarbij sterk het gevoel bekruipt dat we dit al eens eerder gehoord hebben. De afgelopen maanden werd hier en daar een tipje van het Master Plan opgelicht. Ook hier is het geluid, en dan met name van The Youngest Sons zeer vertrouwd dus goed. De eerste verrassing dient zich aan met de keuze voor Stud Spider, een obscure track van Tony Joe White die overigens kort geleden op enkele Nederlandse podia werd uitgevoerd. Helaas blijft het bij die keuze want de vertolking heeft weinig toe te voegen aan het origineel of het zou de prima solo van gitarist Robert Kimbrough moeten zijn. De kracht van de nummers zit natuurlijk in de authentieke sound, iets dat je aan deze heren probleemloos kunt overlaten zoals overduidelijk uit Devil’s In The Detail blijkt. Opzwepende country-blues is er in Picnic Jam en Natch ‘L Low en juist in die laatste lijkt er sprake van de zo gewenste chemie tussen Siegal en ‘zijn’ band. Helaas zijn deze momenten maar sporadisch waar te nemen waardoor het gevoel bekruipt dat er meer in had gezeten. Het heerlijk smerige Fat Possum-geluid van Moonshine Minnie laat precies horen waarmee de hippe Black Keys de laatste jaren goede sier maken. Wellicht dat The Skinny kan meeprofiteren van de hernieuwde belangstelling voor de oude meesters uit het noordelijke deel van Mississippi.

01. The Skinny
02. Stud Spider
03. Master Plan