Eddie Martin - Folk And Blues

Eddie Martin – Folk & Blues

Format: CD / Label: Blueblood Records / Release: November 2010
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Imco Ceelen

Stichting Blues Promotions Roosendaal heeft in November 2010 Eddie Martin uit Engeland naar Nederland gehaald om te kunnen genieten van, al weer het elfde album die deze multi-getalenteerde muzikant op zijn naam heeft staan. Aangezien ik de cd-presentatie heb moeten missen, zal ik proberen het goed te maken door mijn mentale vergrootglas eens over dit akoestische stukje te laten gaan.

Het nummer “Flowers to the Desert” was al een geruime tijd te beluisteren via het internet en genoot al een behoorlijke populariteit, te merken aan het aantal keer dat dit nummer gedownload is. Hier gaat de CD “Folk and Blues” dan ook mee van start.

Het wordt al gelijk duidelijk dat de traditionele sound bij deze collectie songs de boventoon voert. Het nummer lekt aan alle kanten het gevoel alsof je in een trein door de woestijn kachelt. Hulde aan de sound van een resonator in combinatie met zo’n heerlijke harplijn. Het is onvoorstelbaar te weten dat deze harp bespeeld wordt op een beugel in plaats van het beestje in de hand te houden. Ik weet hoe lastig het is om dan toch je partijen strak neer te zetten. Meneer Martin doet dit schijnbaar zonder enige moeite. Alles is volgens de achtergrondinformatie zonder overdubs opgenomen. Dit geeft de muziek een uiterst eerlijk karakter (is there any other way?…).

Als ik naar “Kind Lady Moon” luister, wordt ik onmiddellijk door het verhalend vermogen van de doorgewinterde songwriter ingepakt. Dit zijn geen doorsnee blues teksten en als je de moeite neemt om met CD-boekje op schoot te genieten van de muziek krijg je die extra dimensie mee, gecreëerd door een gebalanceerde muziek/tekst combinatie.

Zeker bij het nummer “Clouds across the sun” wordt dit weer bevestigd. Een waanzinnig melancholisch nummer over twee geliefden die zich in een, tot mislukking gedoemde, relatie hebben gemanoeuvreerd. Dezelfde intimiteit hoor ik terug in tracks als “Month of mondays”, de remake van “Underwater women” en “Canada”. Zeker dat laatste nummer brengt me wederom terug naar wat eigen hartzeer, een gemeengoed waar niemand aan ontkomt lijkt me zo. Het is zeker plezierig te merken dat er goed is nagedacht over akkoordenkeuze ter ondersteuning van dit soort liedjes. Dit maakt de algehele sound heel rijk en afwisselend.

Tijd om een glaasje wijn in te schenken en met de volle aandacht verder te luisteren wat deze Eddie Martin nog meer te bieden heeft.

De gehele CD is een mooie prestatie waarbij dit soort integere liedjes worden afgewisseld met nummers die de intensiteit en virtuositeit hebben van een ware snaar-kunstenaar. Op het internet wordt de beste man vergeleken met pareltjes als Bert Jansch en Davy Graham. Maar als ik nummers als “Let it slide” of “I’ll find my way” hoor, krijg ik weer een gevoel wat ik normaal alleen krijg bij een man als Alvin Youngblood Hart. Wat in mijn straatje een behoorlijk vrijpostig compliment is.

Ook bij de instrumentale composities als “Butterflies” en “Old London blues” hoor je duidelijk de intentie waarmee de nummers zijn geschreven. Je hoort een verhaal.

Dat Eddie Martin een zeer getalenteerde harp-speler is, wordt nog eens extra benadrukt door de live opgenomen “Still chasing that fox” wat een waardige sequel is van de overbekende Sonny Terry uitvoering van “Fox Chase” (Curry Childress/C.B. Banks). Een mondharmonica-reis waarin je de honden achter de vos aan hoort jagen door het vochtige hoge gras, over velden en door dalen.

Al met al een heerlijke, diverse CD waarin Eddie Martin een ongelofelijke vakkundigheid tentoonspreidt. Het is een mix van Ierse/Engelse en Amerikaanse folk en Blues om je vingers bij af te likken. Ik heb met behoorlijke interesse geluisterd naar wat ander materiaal van deze man maar ik moet zeggen dat ik dit soort akoestische geluiden het liefst hoor. Bandjes zijn er genoeg, troubadours te weinig naar mijn zin.

Sorry, maar bij deze CD geen giftige tongval, geen greintje negativiteit. Ik kan niets anders dan behoorlijk lyrisch zijn over Folk & Blues. Een absolute aanrader voor fans van het akoestische blues en songwriter genre.

1.  Flowers to the Dessert
2.  Kind Lady Moon
3.  Let it Slide