Cuban Heels - Gritbag

Cuban Heels – Gritbag

Formaat : CD / Label : Cool Buzz / Release : 26 Maart 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst : Jeroen Bakker

6 September 2010 staat bij veel bluesliefhebbers te boek als een zwarte dag in de Nederlandse bluesgeschiedenis. Cuban Heels besloot, overigens niet geheel onverwachts, na drie magnifieke albums de handdoek in de ring te gooien. Groot is de verrassing nu de Twentse formatie vriend en vijand verrast met album nummer vier. ‘Get Me Outta Here’, de opener van ‘Gritbag, gaat verder waar ‘Gutbucket Music’ ophield. Niet onbelangrijk is wellicht de aanwezigheid van Mischa Den Haring, zanger/gitarist maar bovenal ‘gezicht’ van T99, waarmee het vertrouwde ‘rootsgeluid’ meer dan ooit gewaarborgd blijft. Zonder Rico Gerfen ook maar te kort te willen doen, lijkt deze frisse wind een positief en wellicht zeer gewenst effect te hebben op het totaalgeluid van de band. Wie zanger Jan Hidding in ‘Don’t Worry’ tekeer hoort gaan onder de begeleidende robuuste harmonica-klanken van Richard Koster kan met grote opluchting concluderen dat de band, ondanks een titel als ‘Believe I’m Going Down’, de immer stijgende lijn voortzet. Van de zwartgallige en morbide ‘Bonedigger’ tot het swingende ‘Rosie’ laat het vijftal een enerzijds vertrouwd maar aan andere kant veelzijdig geluid horen waarin het avontuur niet wordt geschuwd. In ‘Don’t Worry’ lijkt Hidding voor even alle onrust te willen wegnemen, ‘It’ll Be Alright’ maar met het rauwe ‘You Groove Me’ zullen eventuele restauratie-plannen niet langer uitgesteld kunnen worden.
De vlotte instrumentale titeltrack, de harmonica-liefhebbers worden op hun wenken bediend, gaat in een live-uitvoering de nodige potten breken, dat staat vast. Hidding heeft het aangedurfd om de soulkraker ‘Big Bird’ eens stevig bij de kladden te pakken. Het resultaat is verbluffend en zal menig pop-/festivalpodium op zijn grondvesten doen schudden.
In het uit elf tracks bestaande ‘Gritbag’ klinkt Cuban Heels bezwerend, opzwepend en bevlogen. Samenvattend kunnen we veronderstellen dat de band wederom een ‘dijk’ van een plaat heeft afgeleverd maar dat zal niemand verrassen. Met de eerste optredens in de planning is Cuban Heels precies op tijd om van 2011 een meer dan geslaagd bluesjaar te maken.

Tracks
01 Get Me Outta Here
02 You Groove Me