Artiest: Candi Staton
Titel: Who’s Hurting Now?
Formaat: CD
Label: Honest Jon’s
Release datum: maart 2009

candi-staton-who-s-hurting-now

Candi Staton is een dame uit de Southern soul, waaruit ook namen als Aretha Franklin, Irma Thomas komen en vele anderen. Een twintig jaar terug liet deze dame ook al van haar horen, maar raakte in een soortement van persoonlijke crisis. Als je haar geschiedenis bekijkt zou je daar ook behoorlijk Blue van worden, want deze dame zat in dezelfde stroom in de 60 en 70ties als alle grote zangeressen van weleer, maar werd min of meer onder de voet gelopen. Net als haar collega’s begon zij ook in de kerk natuurlijk met de Gospel, en van daaruit werd het pad gelegd vooor verdere mogelijkheden.

Momenteel is er een soort wederopstanding van mensen die vroeger nauwelijks aan de bak kwamen of door allerlei omstandigheden niet mee konden komen, en daardoor min of meer in de vergetelheid raakte. Voorbeelden ten over, Wat dacht je van Betty Lavette, die mateloos populair is (en terecht hoor), en nu dan de opstanding in de vorm van dit wederom prachtige album van deze Candi Staton, nadat zij een aantal jaren terug ook al een schitterend album af leverde. Het album wordt natuurliijk opgesierd door echt Southern soul instrumentatie (veel blazers) Soul, Funky en Bluesey riffs, en doen denken aan klassiekers van Franklin, maar er zeker niet voor onder doen.

Dit album heeft ook weer die heerlijk Soulintensiteit in zich met dat typische soundje ala Memphis soul, Stax en dergelijke – Heerlijk gewoon.

“Breaking Down Slow” is een prachtvolle ballade, die doet denken aan “Please No More” en natuurlijk de herinnering aan Otis Redding op kan roepen. Titelnummer, Who’s Hurting Now, een lekker funky saus er doorheen verweven. “Mercy Now, een indringende sobere ballade met ongekende schoonheid. “I don’t Know” Soulblues van de bovenste plank. “Light in You Eyes”, heerlijk Softsoul ala Sam And Dave maar ook een tikkeltje Percy Sledge, en natuuurlijk Gladys Kight. Een album om te koesteren deze, dat kan je gerust van mij aannemen. En misschien nog wel wat beter als Ruthie Foster, welke ik een tijdje geleden ook al beschreef, maar helemaal eerlijk is dat niet natuurlijk, dus kijk zelf maar of dat kan of niet, hoewel de invloeden natuuurlijk wel soms uit dezelfde bron komen. Prachtig album en zeer warm aanbevolen van een ster die naar mijn idee altijd zwaar is ondergewaardeerd, maar laat daar nu gelukkig verandering in komen??? please
(frank van engelen)

01. Breaking Down Now
02. Who`s Hurting Now