Boo Boo Davis – “Ain’t Gotta Dime”
Label: Black and Tan Records
Formaat: CD
Datum release: Oktober 2009

BOO BOO DAVIS AINT GOTTA DIME

Boo Boo Davis mag zo ongeveer als een van de laatst over gebleven echte authentieke Blues vertolkers gezien worden. De Missisippi klanken zitten hem echt in het hart gegrifd, maar onze vriend geeft er wel een moderne twist aan. Afgelopen zomer heeft Boo Boo op menig festival zijn klanken gedemonstreerd, tot vooral veel gnoegen van het grote publiek. Hij wordt gezien als een zeer welkome aanvulling van al die festivals, en dat is niet meer dan terecht.

Het vorige album “Name Of The Game” was wat mij betreft een van de beste albums in dat jaar, en liet een zeer ruig, duister 3 tal zien, die deze tak van Blues vermengd met Chicago en Delta Blues ingredienten, en een totaal andere outlook gaf. Een erg goed album waarin ruim baan was voor veel Harmonica, en ook de gitaarlicks waren talrijk aanwezig, en natuurlijk van Jan Mittendorp. Die gitaar partijen klinken heel duister, en zijn zwaar aangezet dikwijls, zodat het album een donkere toon over zich heen krijgt.

Het nieuwe album is eigenlijk een soort vervolg hierop, Boo Boo zet de lijn voort, in een duister, gruizig album die werkelijk erg donker klinkt, en eigenlijk zonder al te veel poespas is opgenomen. Dat wil zeggen geen overdubs, veranderingen, maar meer zo “right to the point”. Mondharmonica’s die enigzins wat “out of tune” waren werden niet geschuwd, wat dit album toch wel iets heel primitiefs mee geeft denk ik. De songs gaan weer alle kanten op, maar klinken allemaal even donker, want dat is de productie van deze schijf. Het 3 tal, John Gerritse-Drums, Jan Mittendorp-guitars en Boo Boo Davis-harp en Vocals , laat zich in dit album weer van een uitstekende kant zien, met weer die gepaste ruimte voor iedereen. Ook hier weer zwaar aangezette bas en gitaarlijntjes, die af en toe Hendrix achtig aan doen, door gebruik van allerlei pedalen als Wah Wah. Veel stijlen ook te beluisteren, als Chicago Blues ,maar ook stevige Funk Blues en Soul Blues klanken, wat dit album echt wel divers maakt. Ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik persoonlijk het vorige album ietsje beter vind, maar dat neem niet weg dat we hier wel met een kei van een schijf te maken hebben.

Het album duurt ruim een uur, en zal de komende maanden ruimschoots aan bod komen in de tour van Boo Boo en zijn mannen.(meer informatie op de site in de concert agenda en hier)

Even een blik op de tracks dan: “Silvermine” opent dit album, en knalt er meteen ook al lekker in, met scheurende harp en stemgeluid, Dan “Ten Thousand Dollar” – een slow Blues so dark, vervolgens Funk in “Watch Yourself”, “Man Who Be Around” – Chicago blues van hoog kaliber met een duister geluid. Het nummer “Boo Boo Blues”, gaat zeer zeker een publieks nummer worden vermoed ik, een stevige rock-achtige Chicago Blues. Het titelnummer “Ain’t Gotta Dime”, een beetje raar geschreven, maar houd precies hetzelfde in als “Ain’t Got A Dime” dus, is een Funky track. Een van de hoogtepunten voor mij is de Mississippi sound en Slide in “Got My Loving, Now Your Gone” en ook “Crying Blues”, met inderdaad een Blues harp die niet helemaal klinkt zoals het zou moeten, maar wel een appart tintje er aan geeft zo. Ja, en dan noem ik nog “There’s A Roach Crawlin”, wat helemaal out of the Blue is, en Living Colour trekjes heeft, helemaal lekker en Klasse gewoon, dit album en deze man kan nog jaren mee, en laten we hopen dat hem dat door God gegeven mag worden. Boo Boo davis, die inmiddels meer dan een soortement van Howlin Wolf opvolger is, maar ook zijn eigen stijl heeft , en ook als Taildragger klinkt af en toe, en dat zijn toch wel heel verschillende dingen. Het album is uitgebracht op Black and Tan records, en ligt 12 oktober in de winkel. Aanschaffen en vooral deze man gaan zien lijkt me!
(Frank van Engelen)

01. Silvermine
02. Ten Thousand Dollar