Tekst: André Wittebroek
Bluesmagazine is al vaker te gast geweest in zaal Hypothalamus in Rheine en na contact te hebben gehad met Robert Grawe van Hypothalamus is alles ditmaal ook weer perfect geregeld. Vanavond treedt Ally Venable hier op met Blues Caravan , met Ashley Sherlock en Will Jacobs en is het een prima gelegenheid een gesprek met haar te voeren, ook over haar geweldig nieuwe album Real Gone. (Zie recensie in Bluesmagazine). Vanwege de vele files arriveerde de band erg laat en kon het gesprek niet voor de show plaatsvinden , na de show ging ook niet, dus stelde manager Thomas Ruf voor tijdens het optreden van Ashley Sherlock te beginnen. Ging niet anders. ( Ondergetekende wilde ook een recensie van de Blues Caravanshow maken maar nu dus niet mogelijk, daarom is de recensie van Gernot Mangold van de show in Piano Dortmund gebruikt).
Na door Thomas Ruf backstage gebracht te zijn konden we met een zeer vriendelijk Ally Venable beginnen.
– Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Wat een schitterend album heb je met ‘Real Gone’ afgeleverd. Hoe krijg je het voor elkaar om legende Buddy Guy en topper Joe Bonamassa erbij betrokken te krijgen? En dat al met je 24 jaar.
Dank je voor het compliment. Ik heb de recensie in Bluesmagazine nog niet gelezen maar weet wel dat het wereldwijd heel goede kritieken krijgt. Het staat nu drie weken op nummer een in de charts in Amerika, ongelooflijk. Natuurlijk heeft het te maken met de ondersteuning van Buddy Guy en Joe Bonamassa, was nog op zijn bluescruise, en van Grammy Awardproducer Tom Hambridge, die ook producer is van Buddy Guy. De laatste zorgde voor de geweldige productie, hij stelde me op mijn gemak, maakte het zo comfortabel mogelijk en haalde het beste in mij naar boven. Ik was op tour met Buddy Guy en Kenny Wayne Shepherd en Buddy kende mijn spel en sound, hij hoorde het elke avond. Toen het idee er was voor een nieuw album wilde hij er graag aan meewerken. Eigenlijk had ik met Joe Bonamassa gesproken maar toen hij hoorde dat Buddy Guy het ook wilde was zijn antwoord:” Ben je gek, natuurlijk Buddy nemen, wat een eer en Buddy is een levende legende, zo’n kans krijg je nooit weer!”
Ik nam akoestisch op met Tom in Nashville en we schreven het in twee dagen. Ik neem dan video’s op van de opnames en kijk wat er verbeterd/veranderd moet worden. Daarna vloog ik terug voor de echte opnames. We deden dat met studiomuzikanten en die zijn zo waanzinnig goed! We lieten het akoestisch horen en zij luisterden en speelden het een paar keer en klaar in twee dagen. Zulke studiomuzikanten kent men vaak niet en krijgen dan niet de waardering die ze eigenlijk verdienen van het publiek. Toppers zij het.
– Even terug naar je muzikale verleden, nou ja verleden, je bent pas 24 en dan al zover. Hoe is het begonnen met de muziek en waar?
Ik ben geboren in Kilgore Texas en woon er nog steeds. Mijn oma leerde me zingen toen ik vier was en met twaalf begon ik met gitaarspelen en speelde voor vrienden en bekenden. Mijn eerste bandje met dertien en was meteen beïnvloed door Stevie Ray Vaughan, natuurlijk uit mijn Texas! Verder anderen zoals Albert King, Jimmy Vaughan. De blues veranderde alles voor mij. Texas Blues is een begrip in de blueswereld en veel artiesten hebben daar hun roots. Ik speelde zoveel mogelijk en overal waar het maar kon zoals cafe’s, supermarkten. Het groeide meer en mensen hoorden me. Het ging gewoon steeds verder en nu speel ik met Buddy Guy! Geen idee gehad er mijn beroep van te maken, het liep zo. Muziek maken was en is altijd een deel van mij. Met achttien mijn eerste album No Glass Shoes.Tijdens de pandemie bracht ik het album Heart Of Fire (2021) uit met hulp van Kenny Wayne Shepherd en Devon Allman. Optreden ging natuurlijk niet en ik hield contact met de fans via social media. En nu dan is er Real Gone.
– Is er een verschil met je vorige albums in muziek, teksten?
Ik ben nu wat ouder en rijper en ontwikkel mijn geluid, de stem is rijper, volwassener en mijn gitaarspel is na het vele jaren spelen ook beter. En Tom maakt een groot verschil. Ook de mensen die er aan meegewerkt hebben beïnvloeden je, je leert veel van ze. De teksten gaan over mijn leven, ervaringen of dingen die belangrijk voor anderen kunnen zijn, veel songs zijn persoonlijk. Er komt iets in mijn hoofd, een titel, idee, iets wat gebeurt, iets wat me emotioneel raakt en dan maak er een tekst over.
– Je zit nu bij Rufrecords van Thomas Ruf. Hoe gaat dat, hij heeft al vele artiesten op de kaart gezet in het begin van hun loopbaan.
Thomas heeft veel ervaring in de muziekwereld en weet hoe die werkt. Heeft veel contacten en die zijn belangrijk en heeft oog voor jong talent. Hij geeft je de kans je te ontwikkelen, albums op Rufrecords uit te brengen en door middel van Blues Caravan ook de mogelijkheid je op de bühne te presenteren. De samenwerking is prima.
-Wat kunnen we straks op het podium verwachten?
Een stevige set met veel songs van Real Gone en daarna een gezamenlijke jam met Ashley Sherlock en Will Jacobs .
Succes met alles en bedankt voor dit zeer prettige gesprek.
Ally; Bluesmagazine bedankt voor de interesse en ik vond het ook erg leuk.
Mooi verslag Andre