“BLUES THAT MATTERS” – De ultieme speurtocht door de spelonken in de” krochten” van de Blues, om zo wat kennis op te doen, en het antwoord te vinden op: Waar haalt de hedendaagse Bluesscene de mosterd ?

This Is Buddy Guy (cover)

Uitvoerder: Buddy Guy

Album: This Is Buddy Guy

Jaar: 1968

Duur: 39:43

Tekst: Jago Kosolosky

Met This Is Buddy Guy levert de blueslegende naar mijn mening in 1968 al zijn beste plaat af. Veertig minuten lang word de luisteraar in de watten gelegd. Op dit album krijgt het gitaarspel van Guy, naast de gewoonlijke drum en bas, gezelschap van wel zeven artiesten die met hun blaasinstrumenten het beste van zich geven. Onder andere Donald Hankins, de saxofonist die al eerder Little Walter, Howlin’ Wolf en Otis Spann begeleidde, hoort hierbij. Deze combinatie doet het album tot eenzame hoogtes stijgen. Vul dit aan met een live publiek dat gretig meegilt, -klapt en –zingt en je krijgt het type plaat dat je met iedereen wil delen.

Het album opent gepast met I Got My Eyes On You. Deze track weet meteen de aandacht van de luisteraar te houden door hem te belagen met de klagerige gitaar van Guy, de blazers en fantastische zang. Het extraverte van de stem van Guy, die op dit album frequent langs schreeuwen flirt, laat de man later in zijn carrière wat los en dat is jammer. Reden des te meer om This Is Buddy Guy te koesteren.

Met The Things That I Used To Do krijgen we een prachtversie van de klassieker van Guitar Slim te horen. Doorheen het hele album is Buddy Guy niet bang om songs van anderen onder handen te nemen en hij levert hiermee ook telkenmale een voortreffelijk resultaat af.

Ook Fever, het derde nummer op dit album, is een cover. Dit nummer, dat een hit werd in de versie van Peggy Lee, is oorspronkelijk van Little Willie John. Bluesliefhebbers dienen deze versie uit 1956 zeker eens te beluisteren. Guy moet voor beide versies niet onderdoen en biedt de buitenwereld naar mijn mening de versie met het meeste soul.

Het volgende nummer is ongetwijfeld het beste nummer van dit album. Knock On Wood is een hit uit 1966 gezongen door Eddie Floyd. Guy versnelt het origineel, stopt het vol met bluesy gitaarriffs, schreeuwt de pannen van het dak en laat het origineel ver achter zich.

Dan volgt I Had A Dream Last Night, het eerste nummer op dit album dat Buddy Guy zelf geschreven heeft. Hoewel hij de lat tijdens de eerste nummers erg hoog heeft gelegd, weet ook dit nummer moeiteloos dat niveau aan te houden. Het aarzelende saxofoonspel zorgt voor sfeerzetting en, kenmerkend voor Guy, wordt deze soms heel plots doorbroken. Dit gebeurt door bruisende gitaarsolo’s, schreeuwerige stem of abrupte stiltes. Ik kan me geen betere manier voorstellen om de aandacht van de luisteraar te blijven vasthouden.

24 Hours Of The Day neemt de uptempo draad weer op en doet dit met verve. De gitaar van Guy blijft nu achterwege maar de blaassalvo’s in combinatie met een sterke baslijn, maken dit ook een erg degelijk nummer. Op elk ander album is deze track een topper maar hier blijft het toch ietwat op de achtergrond. Al zegt dit meer over de andere nummers natuurlijk.

“Let’s get back to the blues”, horen we Guy zeggen voor hij You Were Wrong inzet. We worden getrakteerd op hemelse gitaarsolo’s die maar niet lijken te eindigen. Net als I’m Not The Best, het achtste en laatste nummer, is You Were Wrong een nummer van Guy zelf. Ze bieden een mooie afsluiter voor een dijk van een plaat.

Hoewel Guy misschien niet een pure bluesplaat afleverde met This Is Buddy Guy, is dit toch een kenmerkend album. De veelzijdigheid van de artiest, die van Guy niet enkel een topper maar werkelijk een legende maakt, wordt namelijk volop in de verf gezet. Wie zichzelf een blueskenner wenst te noemen of simpelweg zin heeft om een muzikale parel te ontdekken, kan dit album niet links laten liggen.

Buddy Guy brengt in 2004 op het Montreux Jazz Festival zijn sublieme versie van Fever.

Ook een tip / suggestie voor deze rubriek?

Heeft u na het lezen hiervan ook een tip of suggestie? BluesMagazine.nl vindt het altijd leuk om van u te horen wat u ervan vindt en indien u een album en/of band zeker in deze rubriek terug hoort te vinden laat het ons weten middels een email naar webmaster@bluesmagazine.nl, of via ons contact formulier