BluesMagazine presenteert Blues History, een serie diepgaande artikelen waarin Hans Ros je meeneemt naar de oorsprong van de blues. Ontdek de verhalen achter legendarische artiesten, tijdloze songs en de muzikale evolutie die de blues gevormd heeft tot wat het vandaag is. Of je nu een doorgewinterde liefhebber bent of net begint met het verkennen van dit genre, deze serie is een must-read!
Laat je inspireren door de muziek en houd de blues levend. Lees de artikelen hier: Blues History op BluesMagazine.
Freddie King (1934 – 1976) van miskent talent tot een Bluesster
Samengesteld door Hans Ros
Freddie King was een Amerikaanse bluesgitarist en zanger. King baseerde zijn gitaarstijl op Texas blues en Chicago blues invloeden. Toen Freddie zes jaar oud was, begonnen zijn moeder en zijn oom hem te leren gitaar spelen. In de herfst van 1949 verhuisden hij en zijn gezin van Dallas naar de South Side van Chicago. In 1952 begon King te werken in een staalfabriek. In hetzelfde jaar trouwde hij met Jessie Burnett. Ze hadden zeven kinderen.
Freddie King vormde zijn eerste band, de Every Hour Blues Boys, met de gitarist Jimmie Lee Robinson en de drummer Frank “Sonny” Scott. Naarmate de jaren vijftig vorderden, speelde King met een aantal sidemen van Muddy Waters en andere steunpilaren van Chicago, waaronder de gitaristen Jimmy Rogers, Robert Lockwood Jr., Eddie Taylor en Hound Dog Taylor, de bassist Willie Dixon, de pianist Memphis Slim en de harmonicaspeler Little Walter. Freddie King werd herhaaldelijk afgewezen tijdens audities voor Chess Records, het belangrijkste blueslabel, dat de thuisbasis was van Muddy Waters, Howlin ‘Wolf en Little Walter. De klacht was dat King te veel als B.B. King zong.
In 1959 leerde King Sonny Thompson kennen, een pianist en producer voor Cincinnati’s King Records. De eigenaar van King Records, Syd Nathan, contracteerde King bij de dochteronderneming Federal Records in 1960. King nam zijn debuutsingle op voor het label op 26 augustus 1960: “Have You Ever Loved A Woman” ondersteund door “You’ve Got To Love Her With A Feeling”. Uit dezelfde opnamesessie in de King Studios in Cincinnati, Ohio, nam King het instrumentale “Hide Away” op, dat het volgende jaar nummer vijf bereikte op de R&B chart en nummer 29 op de Pop chart, een ongekende prestatie voor een instrumentale blues en “Hide Away” werd een bluesstandaard.
Na hun succes met “Hide Away” namen King en Thompson dertig instrumentals op, waaronder “The Stumble”, “Just Pickin'”, “Sen-Sa-Shun”, “Side Tracked”, “San-Ho-Zay”, “High Rise’ en ”The Sad Nite Owl”. Ze namen vocale nummers op gedurende deze periode, maar brachten de melodieën vaak uit als instrumentaal op albums. King’s contract met Federal liep af in 1966 en zijn eerste overzeese tournee volgde in 1967.
In 1969 nam King Jack Calmes aan als zijn manager, die hem een optreden verzekerde op het Texas Pop Festival in 1969, naast o.a. Led Zeppelin en dit leidde ertoe dat King een platencontract tekende met Shelter Records, een nieuw label opgericht door Leon Russell en de platenproducent Denny Cordell. Het bedrijf behandelde King als een belangrijke artiest en vloog hem naar Chicago naar de voormalige Chess studio’s om het album Getting Ready op te nemen. In deze periode werden drie albums gemaakt, waaronder bluesklassiekers en nieuwe nummers, zoals “Goin’ Down”, geschreven door Don Nix.
In 1974 nam hij Burglar op, waarvoor Tom Dowd het nummer “Sugar Sweet” produceerde in Criteria Studios in Miami met o.a. Eric Clapton. Het bijna constant toeren eiste zijn tol op King. Hij was bijna 300 dagen per jaar onderweg. In 1976 begon hij last te krijgen van maagzweren. Zijn gezondheid verslechterde snel en hij stierf op 28 december aan complicaties van deze ziekte en acute pancreatitis, op 42-jarige leeftijd.
Wil je meer luisteren van Freddie King, check dan deze link
We horen graag je mening! Voeg reactie toe