In gesprek met … BETH HART
3 Oktober 2011
Tekst: Jeroen Bakker
Het is even na tienen op de maandagochtend wanneer BluesMagazine een kort gesprek heeft met Beth Hart. De Amerikaanse heeft zojuist indruk gemaakt op de goed beluisterde radioshow van Giel Beelen en klinkt op dit ongewone tijdstip bijzonder uitgelaten wanneer we haar aan de lijn krijgen. ‘Hij praat heel veel ja’, aldus Beth die probleemloos de naam van de presentator met ‘die harde G’ weet uit te spreken. Ze kent hem nog van een eerder optreden in zijn show toen ze Aretha Franklin’s ‘Baby I Love You’ eens stevig onder handen
nam. Beelen is lyrisch over de zangeres en haar ‘fra-Giele optreden’ in de studio waar ze de DJ vier minuten lang sprakeloos heeft gekregen met een wonderschone uitvoering van Gil Scott-Heron’s ‘I’ll Take Care Of You’ en het door haarzelf geschreven ‘L.A. Song’. Ondertussen betuigt de populaire schrijver/dichter en inmiddels ‘bekende Nederlander’ Nico Dijkshoorn zijn lofuitingen die hij op humoristische wijze – over ‘de zangeres die gierend lachend happy blues uit haar mond lekte’- de ether in slingert.
Normaal gesproken wordt de artiest verzocht een nummer uit de huidige hitlijst te coveren maar Beth wijkt hier, verstandig als ze is, handig van af en vergrijpt zich aan ‘Chocolate Jesus’ van Tom Waits, een track die zelfs in haar ietwat meer toegankelijke uitvoering nooit en te nimmer in een hitparade terecht zal komen. Het nummer is eveneens te vinden op het nieuwe album ‘Don’t Explain’ dat zij samen met Joe Bonamassa heeft uitgebracht. Joe is er vandaag helaas niet bij maar een promotiebezoek kun je uitstekend aan de goedlachse Beth overlaten.

Beth Hart & Joe Bonamassa
We vragen haar naar de felle discusies met Joe Bonamassa die er ongetwijfeld zijn geweest toen de favoriete covers voor het nieuwe album werden bepaald.
‘Kijk, het initiatief voor dit album is weliswaar van Joe afkomstig. Hij was voor zijn eigen album in een studio op een Grieks eiland en kon niet slapen. Hij genoot van de Rolling Stones dvd-uitvoering van ‘Get Yer Ya-Ya’s Out’ waarop te zien is hoe Ike en Tina een paar
prachtige soulklassiekers onder handen nemen. Het leek hem een goed idee om ook zoiets te doen en belde mij om te vragen hoe ik daar over dacht. Zowel Joe en zijn producer Kevin als ik hebben uiteindelijk een kleine selectie gemaakt waarvan we niet wisten of het überhaupt zou werken. Het is belangrijk dat je jezelf kunt zijn en je kunt vinden in een nummer van iemand anders. Uit de reacties die we hierop hebben gekregen blijkt dat we daar goed in geslaagd zijn’.
Precies een jaar geleden vertrouwde Beth ons toe een tweede album te hebben klaarliggen wanneer het resultaat van ‘My California’ niet aan de verwachtingen zou voldoen. Het album zou veel rock bevatten en compleet verschillen met het ingetogen, supergevoelige en emotionele werk dat hierop te vinden is. De bedoeling was om dat uiteindelijk ook uit te brengen. Op ‘Don’t Explain’ vinden we, weliswaar veel door anderen geschreven nummers die toch regelmatig een zelfde gevoelige toon lijken te bevatten als op ‘My California’.
‘Ik was in die periode ontzettend onzeker en had mijzelf nog nooit zo kwetsbaar opgesteld in de studio. Ik wist werkelijk niet of het publiek zat te wachten op een autobiografisch album zoals ‘My California’. We zijn al weer een jaar verder en ik heb geen moment getwijfeld of ik dit wel of niet moest doen. Het voelde bovendien zeer vertrouwd om met mensen als Joe en producer Kevin Shirley samen te werken. Zij hebben beiden verschillende tracks uitgekozen die ze op dit album wilden hebben en ik heb hier zelf ook enkele favorieten aan toegevoegd. Nee van Tom Waits hebben we nog niet vernomen wat hij van onze ‘Chocolate Jesus’ vindt’.
Zijn er nog interessante keuzes die het niet gehaald hebben?
‘A Change Is Gonna Come’ van Sam Cooke hebben we opgenomen maar omdat Kevin besloot om er tien uit te brengen gaan we kijken hoe we deze nog kunnen gebruiken. Hetzelfde geldt voor ‘Don’t Do Me No Favours’, een jazzy nummer met ‘a whole lotta soul’ dat enkele jaren geleden is geschreven door James Hunter.
Het is inderdaad opvallend dat niet alleen voor oude klassiekers is gekozen. Zo is er bijvoorbeeld de prachtig uitgevoerde ‘Your Heart Is As Black As Night’ van een ‘nieuwkomer’ als Melody Gardot’.
‘Ik moet eerlijk bekennen dat Kevin mij attendeerde op dit nummer en ik was meteen ondersteboven van zijn keuze. Het was een grote uitdaging om maar enigszins in de buurt te komen van de sfeer die het origineel weet op te roepen. Melody Gardot is een zeer getalenteerde zangeres die zich iets meer in de jazzrichting bevindt’.
Kunnen we je binnenkort samen met Joe op de Nederlandse podia aantreffen?
‘Vooralsnog staan er alleen in de USA enkele optredens op het programma waar we iets samen zullen doen. Ik vertrek morgen weer naar Los Angeles waar we binnenkort gaan werken aan de rehearsals voor die optredens. 19 September zullen we daar samen spelen in Echoplex’.
En dan is het elkaar bedanken en doen alsof er niets aan de hand is waarna vervolgens ieder weer zijn eigen weg gaat?
‘Oh nee, er zijn nog zoveel ideeën die het deze keer niet gehaald hebben maar misschien in januari 2013 weer zullen worden opgepikt. Er is dan namelijk een studio geboekt voor een opvolger van ‘Don’t Explain’ dat wellicht wordt gevolgd door een reeks optredens die we samen zullen doen’.
In de Franse media is nogal wat ophef ontstaan over een foto van jou samen met de onlangs getrouwde Prince Albert II in Monaco. Dat lijkt op een mooie publiciteitsstunt.
‘Hahaha, ja ik heb het gehoord en ik moet bekennen dat we het heel goed met elkaar konden vinden. Ik ben door hem gevraagd op te treden ten behoeve van de Monaco Aide & Présence, kortweg MAP genaamd. Het is een stichting die ontwikkelingslanden voorziet in de behoefte aan scholen, ziekenhuizen en onderdak voor weeskinderen. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan de medicijnvoorzieningen en andere basisbehoeften.
Het optreden vond plaats in La Salle Garnier, een wereldberoemde operazaal waar nog niet eerder rock-concerten zijn gegeven’.
En binnenkort sta je gewoon weer in zalen als Tivoli, Lucky And Co of de Oosterpoort in Nederland…
‘Ik kan niet wachten!’.
1-12-2011 Lucky And Co, Rijssen
3-12-2011 Muziekgebouw Frits Philips, Eindhoven
6-12-2011 Tivoli, Utrecht
8-12-2011 Paard van Troje, Den Haag
10-12-2011 Parkstad Limburg Theater, Heerlen
13-12-2011 Gebouw T, Bergen op Zoom
15-12-2011 Oosterpoort, Groningen
17-12-2011 Muziekcentrum Schaaf, Leeuwarden
19-12-2011 Paradiso, Amsterdam
Website Beth Hart : bethhart.com
We horen graag je mening! Voeg reactie toe