Foto Album Recensie: Mick Kolassa – Wooden Music

Format : CD
Label: Endless Blues Records MK072023
Release date: 1 juli 2023

Tekst: Martin van der Velde

Nog maar enkele maanden geleden verscheen het album ‘Mick Kolassa’s Slow Blues Essentials’, dat volledig gevuld was met slow blues nummers en nu ligt daar al weer het vervolg ‘Wooden Music’, een album dat is ingespeeld met akoestische instrumenten. In 2022 nam hij ook al een volledig akoestisch album op, ‘They Call Me Uncle Mick!’ waarop een aantal gasten terug te vinden is die ook nu weer van de partij zijn, waaronder Doug McLeod, die op de eerste twee tracks (Educated by the blues, You gotta pay the price) van dit album van zich laat horen. Maar ook harmonicaspeler Eric Hughes, die tot nu toe op alle albums van Mick een bijdrage heeft levert is uiteraard weer aanwezig, eveneens als Jeff Jensen, die als gitarist immer een eigen stempel weet te drukken op de vele songs die Mick Kolassa heeft geschreven.

Ook nu weer bevat ‘Wooden Music’ nagenoeg eigen werk, alleen ‘Baby took a limo to Memphis’ is door Guy Clark geschreven. Contra bassist Carl Casperson en drummer Tom Lonardo vormen wederom de ritmesectie op dit album. Schijnbaar is hun inzet op het vorige akoestische album Mick zo goed bevallen dat hij hen weer heeft uitgenodigd om de basis neer te zetten. Het is altijd een genot om Bob Corritore aan het werk te horen, hij levert zoals je mag verwachten een fraaie bijdrage aan ‘Sugar in your grits’. Mick Kolassa heeft ook oog voor lokaal talent. Mondharmonicaspeler Vince Johnson, die een uitstekende staat van dienst heeft op Beale Street, Memphis geeft een prima visitekaartje met zijn spel af op ‘If I told you’. Gitarist Tas Cru is geen onbekende voor Mick Kolassa, zij werkten in het verleden wel eens vaker samen en de man schittert in de titelsong ‘Wooden Music’. Mick’s heerlijke diepe warme stem is een genot om naar te luisteren en combineert prachtig met Het stemgeluid van Libby Rae Watson in ‘Baby took a limo to Memphis’. Kortom elf uiterst relaxed gespeelde akoestische bluessongs, met her en der een uitstapje richting Americana (Hurt people, Memphis wood, Gas station Sushi), die een breed publiek zullen aanspreken.

Mick Kolassa | You Gotta Pay the Price

1 Educated By the Blues
2 You Gotta Pay the Price