Foto Album Recensie: Honey Island Swamp Band: Custom Deluxe

Format: CD, Vinyl, Digital
Label: Color Red
Release: 27 oktober 2023

De Honey Island Swamp Band zijn vijf muzikanten die verdreven door Storm Katrina in San Francisco hun band hebben opgericht. Inmiddels zijn ze weer teruggekeerd naar hun geliefde stad, New Orleans. Geïnspireerd door het thuisgevoel van New Orleans, brengt the Honey Island Swamp band blues-roots-rock met drive en energie, Custom Deluxe is hun nieuwste album.

In de jaren zijn ze doorgegroeid naar hun hedendaagse versie van rootsmuziek; zanger en multi-instrumentalist Aaron Wilkinson heeft een mengelmoes gecreëerd, van Americana en blues, van de Allman brothers tot The Eagles. Een mengelmoes die zich uitstrekt van de Americana-twist van “Wildfire” tot het plezier in afsluiter “By And By” met zijn heerlijke toevoeging van mondharmonica en mandoline.

De openingstrack “Gone” is grotendeels een autobiografisch nummer en het is countryrock, waarbij verhalen worden vertelt van de bands “on the road” zijn. Bluesachtig en raspend met een southern feel, vloeit in “High River Rag” de slidegitaar over in vet Hammond orgelwerk en weer terug. “Second Son” is geïnspireerd op jaren ’70 Funk, met ritmische percussie cq drums, levendige blazers en een Motown achtergrond koortje. In “Down The Line”, een feel-good autorijdeuntje is “Down the line” een meezinger met een hoog Eagles gehalte.

De Honey Island Swamp band is op zijn best in tracks als “Wild fire” en “I do’t want to loose you”. De fluitende Hammond in de achtergrond geeft ‘Wildfire’ een rustieke laidback feel mee. Op een heerlijk ritme vormgegeven door de akoestische gitaar en fijne zang, een mooi nummer over het vinden van je geliefde. De harmonieuze gitaarriff van “I Don’t Want To Lose” zou gemakkelijk kunnen doorgaan voor een Allman Brothers nummer. Het is prachtig gearrangeerd nummer, met wat mandoline, close harmony zang. Toetsenist Chris Spies daar en tegen is op dreef in het door Hammond orgel doordrenkte ‘Sugar Sugar’, het nummer zweeft en heeft een fijne flow. Het album Custom Deluxe roept nostalgie op uitgedrukt op de cover van het album dat is vernoemd naar de oude vrachtwagen van Aaron Wilkinson. Custom de luxe is een tijdloze hybride Country en Southern rock met de Bayou gumbo style van New Orleans.

1. Gone
2. High River Rag
3. Second Son