Format: CD, digital
Label: Create Records
Release: 16 augustus 2024
Tekst: Jos Verhagen
Als je de naam hebt dan komen de topmuziekanten naar je toe. Zo heeft Devon Allman voor zijn nieuwe album naast top producer Tom Hambridge een allstar cast bij elkaar gebracht. George Porter Jr (The Meters) op bass, Ivan Neville (Keith Richards, Dumpstaphunk) keyboards, Adam Deitch (Lettuce) drums, Karl Denson (The Rolling Stones) Saxofoon en vriend Jackson Stokes op gitaar. Devon zelf speel gitaar maar zingt vooral de pannen van het dak. Zijn stem ligt zo lekker in het gehoor op dit nieuw album dat hem past als een handschoen.
In tegenstelling tot zijn vorige album ‘Ride or die’ uit 2016 hier geen scheurende gitaren maar wat wel is gebleven, pracht van songs en die stem, zo zacht zo vol dynamiek en volledig passend bij de set up van dit album Miami moon. Je krijgt het gevoel dat hij na de drukke tijden met 50 concerten in de 50 staten van de USA, de nummers die shij chreef voor dit album, zeker de eerste vier, verhalen over het thuisfront. Het thuisfront dat vaak eenzaam achterblijft en de grillen van de muzikant te verduren heeft. Dat gevoel om voor hen iets te maken dat voel je zeker een een nummer als “You”. “You” kent een pracht van een tekst met zoveel gevoel gezongen, je voelt de liefde. Ook de muziek is wereldschoon, hoe de de gitaar van Devon samenvloeit met die van Jackson Stokes en de piano/hammond van Ivan Neville, een staaltje productie schoonheid van Tom Hambridge. De openingstrack “White horse” en “Incredible” verhalen over de zoekt tocht naar de ware partner warvan “You” op subtiel wijze de vondst hiervan bevestigd.
Van af het begin klinkt het album gepolijst maar wel sterk, het lijkt er op dat het album opgenomen in Miami ongewild die jazzy feel, dat frivole van de salsa en van die vleugjes Santana, in hem hebben losgemaakt. Het instrumentale “Sahara”, is daar een voorbeeld van; op die ritmische ondertoon klinkt het gitaarspel als van Santana, de sax van Karl Densom en de percussie die naar het einde toe nog een derde laag aanbrengen. Het markeert de overgang van het album, dat zoetgevooisde is verdwenen, in een poging een rauwer randje aan het album te breien.
“Climb aboard”, de bas groove van dit wat haastig nummer is aanstekelijk maar steekt af bij de eerste vier nummers. De funky inslag geeft het nummer “Body electric”” een vibe mee die door de meerstemmige zang, violen en prachtig sax werk dan toch wel weer een puik staaltje muziek maken is. Als je de topmuzikanten in de band de ruimte geeft om te experimenteren krijgt een muzikale virtuositeit die je terug hoort in het tweede instrumentale nummer “Take time to taste it”; een nummer dat als je de tijd neemt om het te proeven, hogeschool musiceren is. Ik zie ze in de studio vol overgave bezig en uit hun plaat gaan, dit kan niet gescript zijn, dit is spontaniteit van dan mooi vormgegeven. Het afsluitende “”You got to make it through the world” sluit naadloos aan bij de vorige tracks, een funky inslag, niet opgeven wat men ook van je vind, en als je het niet kunt luister dan naar Devon Allman, een man die laat blijken dat als je iets wilt het wel kan.
Conclusie: Devon Allmann levert een muzikaal hoogstandje af met twee gezichten, maar de twee gezichten zijn ieder van een ongekende schoonheid met dit keer niet Devon’s gitaar als middelpunt maar zijn verfijnde stem. De Allstar band zorgt voor de rest, en is van wereldklasse.
Tracklist:
1. White Horse
2. Incredible
3. You
4. Miami Moon
5. Sahara
6. Climb Aboard
7. Body Electric
8. Take Time to Taste It
9. You Gotta Make it Through the World
We horen graag je mening! Voeg reactie toe