Foto Album recensie: Bex Marshall - Fortuna

Format: CD, Digital
Label: Dixiefrog
Release: 1 maart 2024

Dat het tien jaar moest duren voordat Bex Marshall haar nieuwe album Fortuna uitbracht daar kan ik voor de reden alleen maar naar raden. Zelf geeft ze aan dat ze in die tijd getourd heeft over de hele wereld maar nu de tijd rijp was om een nieuw album uit te brengen. Een intens hoogtepunt van focus en persoonlijke ontlading van de afgelopen jaren aldus Bex. Voor degene die Bex Marshall niet kennen, zoals mezelf, ik mag haar stijl wel. Ze zingt een lekker stukje weg en haar spel doet me denken aan Gary Moore, Freddie King. Het is lekker vlotte blues rock .

Het album opent met , de single “Preaching To The Choir” op een fijne manier. Het is altijd prettig als de openingstrack van een album je meteen pakt. In de stem van Bex Marshall klinkt de wanhoop passend bij de titel van het nummer, met heerlijk gitaarspel en een fijn bas/drumcombo, een sterk nummer. “Dirty water”, heeft iets desolaat, de swamps van Louisiana zijn niet ver weg, spontaan moet ik aan Tony Joe White denken, de stijl van het nummer bevalt.

De dobro slide aangevuld met de gitaar van Bex vormt in “Can’t look you in the eye” een geheel in een nummer over schaamte, over kalverliefde waarin je de waarheid niet onder ogen durft te komen. “5 AM,” een van de hoogtepunten, deze slow blues verhaalt over wat iedereen weleens overkomt, nachtelijk wakker liggen je hoofd vol overpeinzingen. Gedragen op een mooi piano ondergrond is de solo er van een ongekende subtiliteit. “Jungle”, een country like groovy ritme, dat al luisterend zoveel muzikaliteit in zich herbergt, met goed slide werk dat laat zien dat Bex alle aspecten van de gitaar goed beheerst.

Loom en groovy start de inzet van “Table for one”, zou het autobiografisch zijn, van een vrouw die zolang op tournee was en daarbij vaak alleen. We zullen het nooit weten. Maar het is een treurig lot voor vele ouderen. De titel track “Fortuna”, is een verduveld lekker staaltje gitaar spielerie, en getuigt van instrument beheersing, de brigde met opzwepende baslijn is ook werelds. “Lay down and die”, vlotte uptempo shuffle, met vlammende solo, het zijn tracks die niet op een album mogen ontbreken, lekker doorjanken met die gitaar.

“Scrapyard dog”, een nummer dat weer en ander blues pad bewandelt en low tempo lekker weg sluimert. Het afsluitende “When it’s gone” kent dan zijn basis weer in een semi akoestische setting en zo blijkt dat Bex Marshall van veel markten thuis is. In de liner notes refererend aan al haar inspiraties, o.a Tina turner, Janis Joplin, gebruikt ze haar stem op geheel eigen wijze en heeft het een klein rauw randje zodat het geen schreeuwen wordt. Haar gitaarspel is divers en zo trakteert ze ons na tien jaar op een fijn en gevarieerd blues album.

Bex Marshall New Single Preaching To The Choir 01 March 2024

Trackist:
1. Preaching to the Choir (3.40)