Format: CD, Vinyl, Digital
Label: Conquest records
Release: 24 november 2023
Op de vraag hoe hij toch die fijne gitaarsound voor elkaar kreeg, antwoordde de man die geen enkel effectapparaat gebruikte en zijn gitaar rechtstreeks in de Marshall had geplugd bescheiden met een klopje met de rechterhand links op de borst: ‚From the heart‘, Bernie Marsden ten voeten uit! (Fragment uit ‚Dan kan je toch mooi je nieuwe trui aan‘ van Han Neijenhuis ISBN 978-94-6389-078-6).
Tekst: Arthur ter Avest
Drie maanden na zijn overlijden zal ‚WORKING MAN‘, de nieuwe plaat van Bernie Marsden uitkomen. Volgens zijn vrouw Fran een plaat met nieuw materiaal, waar Bernie tijdens de lockdown aan heeft gewerkt en die hij nog graag bij zijn fans wilde brengen. Hiervoor heeft hij drie platen op de markt gebracht met covers rond een thema gecentreerd: Kings, Chess en Trios. De eerste oplage van WORKING MAN bevat naast 12 nieuwe nummers nog een extraatje met 10 nummers, met name covers en nieuwe interpretaties van nummers die hij zelf geschreven heeft. Tsjaa, Bernie Marsden, de gitarist/ componist die met name met de band Whitesnake furore heeft gemaakt toen zij nog op de blues geënte hardrock speelden. In de loop der jaren heeft hij aan vele projecten zijn medewerking verleend, net voor de corona-lockdowns nog degene die Joe Bonamassa hielp zijn plaat ‚Royal Tea‘ een Engelse sound te geven. Tevens speelde Bernie jaren achtereen op het internationale Rory Gallagher tributefestival in Ballyshannon Ierland en was hij de eerste gitarist die ‚the old battered Strat‘ van Rory mocht spelen na diens overlijden. Bij fans en medemuzikanten zeer geliefd vanwege zijn aimabele houding, -geen kapsones- in gewoon Nederlands. Zijn laatste plaat (al weet je dat heden ten dage nooit met alles wat er postuum wordt uitgebracht) heet waarschijnlijk niet voor niets ‚WORKING MAN‘, ik kan mij goed voorstellen, dat hij zich hiermee goed kon identificeren.
De twaalf nummers van de eigenlijke plaat bewegen zich tussen rockige riffs, akoestische klanken en soms een jazzy akkoord. Het ene stuk klinkt wat frisser dan het andere, het zou mij niet verbazen wanneer Bernie stukken verder heeft uitgewerkt die hij deels al op de plank had liggen en daardoor uit verschillende periodes stammend. Met name zijn stem, die ondanks zijn leeftijd nog steeds goed te noemen is op deze plaat, verschilt nog wel eens in kracht en klankkleur. Wat betreft het gitaarwerk vind ik dit eerder ingetogen met gepaste accenten, dan dat Bernie zijn gitaarkunsten door lange of vele solo’s op de voorgrond stelt. Naar mijn bescheiden mening een mooie luisterplaat die recht doet aan de man die voor velen een toonbeeld was van liefde voor de muziek en daardoor inspireerde, ‚From the heart‘.
Eind september verscheen het eerste nummer van de plaat als single: ‚Being Famous‘, een Whitesnake-achtige bluesrocker met een mooi riff waaromheen dit nummer zich ontwikkelt. Wat betreft de teksten, die gaan veelal over zijn carrière, het leven on the road en zijn liefde voor zijn vrouw en kinderen. In die zin is dit wel een beetje een afscheidsplaat. ‚Midtown‘ vervolgens gaat over het moeten verlaten van z’n geboortegrond om zich te kunnen ontwikkelen, een prettig in het gehoor liggend stuk met mooi gitaarwerk. In de ballade ‚Longtime‘ bezingt hij zijn geliefde die hij achter moest laten om zich in het tourleven te storten, om met ‚Invisible‘ de rockdraad weer op te pakken. In ‚Son, I’ve Never Known‘ borduurt Bernie voort op het thema veel van huis te zijn. Het instrumentale stuk ‚Steelhouse Mountain‘ begint met een synthesizerintro, om dan akoestisch verder te gaan. In het titelstuk ‚Working Man‘ bezingt Bernie de werkende mens die zijn best doet brood op de plank te krijgen, dan toch ook de klappen van economische malaise moet doorstaan en wat dit voor een invloed heeft op vrouw en kinderen. Is het nu allemaal heel diepgaand wat Bernie Marsden zingt? Nee, maar wel herkenbaar en daardoor dichtbij. Het stevige ‚Valentine’s Day‘ laat zich raden. Weer vergeten een bos bloemen te kopen, desondanks weer in het hart gesloten enz. ‚Savannah‘ is een ingehouden stuk met de drive in de zang en smaakvolle gitaaraccenten. ‚Bad Reputation‘ is dan weer een rocknummer en in het laatste stuk ‚You Know‘ laat hij (denk ik) zijn beroemde Gibson Les Paul ‚the Beast‘ zingen. Al met al, ik schreef het al, een hele lekkere en gevarieerde plaat. 5 Sterren zal hij niet krijgen in andere recensies, of het moet zijn als eerbetoon, wat mij betreft komt hij er echter dicht in de buurt. De klasse van de muzikant en componist Bernie Marsden komt in deze plaat overal tot uiting, zonder dat het je wordt opgedrongen.
De tien bonusnummers die bij de eerste uitgave van de plaat WORKING MAN zijn bijgevoegd kan ik helaas niet allemaal terugbrengen naar de bron (informatie over de plaat ontbreekt, heb alleen de songfiles). ‚Look At Me Now‘ en ‚Who’s Fooling Who‘ komen van de in 2013 uitgebrachte plaat ‚Look at me now‘ en zijn aangenaam in het oor liggende rockers. ‚Midnight Believers‘ is een wat jazzy nummer en in ‚Just Don’t Have Time‘ grijpt Bernie de sfeer van de plaat WORKING MAN weer op. Rustig, in Duitsland zeg je unaufgeregt, in Engeland easy going. Gewoon lekker. ‚Foolish Day’is een instrumentaal stuk met heel mooi gitaarwerk. De volgende krakers ‚Here I Go Again‘ en ‚Ain’t No Love In The Heart Of The City‘ zijn in deze versie kleiner gemaakt. ‚Here I Go Again‘ is voor Bernie een absolute kaskraker, hij heeft dit nummer gecomponeerd en het is uitgegroeid tot een wereldwijd veel gedraaid nummer. In 2022 kreeg hij van de platenmaatschappij een Award voor 8 miljoen plays in de USA, live was dit ook altijd een uit volle borst meegezongen hoogtepunt tijdens zijn concerten. Het in 1974 door Bobby Bland gecomponeerde ‚Ain’t No Love…‘ is in de versie van Whitesnake op hun livedubbelaar ‚Live… in the heart of the city‘ uitgegroeid tot een hymne. In deze kleinere en verrassende versie mooi gespeeld. ‚Til The Day I Die‘ is een nummer van David Coverdale dat Bernie op nam met zijn maatje Micky Moody in 1994 en is een countryrocker. ‚Time Is Right For Love‘ gaat helemaal terug naar het begin van Whitesnake (Trouble) en was toen en is nu nog steeds een rustig romantiekje. Het folky ‚Come On In My Kitchen’ brengt Bernie naar één van zijn muzikale helden en grondleggers van de blues, Robert Johnson. Hiermee is de cirkel rond zou je kunnen stellen. Als fan mis ik Bernie nu al, deze plaat is gelukkig een aangename vorm van afscheid en laat zijn grote klasse op ingetogen wijze tot uiting komen. Wat mij betreft misstaat hij niet in de platenkast of op de playlist!
Tracklist Working man:
1. Being Famous
2. Midtown
3. Longtime
4. Invisible
5. Son I’ve Never Known
6. Steelhouse Mountain
7. Working Man
8. Valentine’s Day
9. Savannah
10. Bad Reputation
11. You Know
12. The Pearl
Tracklist bonus CD:
1. Look At Me Now
2. Midnight Believer
3. Who’s Fooling Who
4. Just Don’t Have The Time
5. Foolish Day
6. Here I Go Again
7. Ain’t No Love In The Heart of The City
8. Til The Day I Die
9. Time Is Right For Love
10. Come On In My Kitchen
We horen graag je mening! Voeg reactie toe