Recensie: The 24th Street Wailers – Unshakeable

The 24th Street Wailers – Unshakeable

Format: CD/ Label: Maple Music / Release: juni 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Paul Scholman

The 24th Street Wailers is een groep van academisch opgeleide, ervaren en gedreven muzikanten. Bekend van funky, dansbare en vaak hilarische live optredens van de band. Speelden allermeest in de krochten  van hun eigen stad van Toronto: Grossman, de Silver Dollar Room, de Rex, Hugh Room en diverse cafés en bars. In 2010, na slechts een jaar samen als een band, The 24th Street Wailers maken naam in “the tight-knit blues community” door het winnen van de Toronto Blues Society voor jonge getalenteerde blues muzikanten. Scoren uitstekend op festivals als de South Side Shuffle, The Barrie Jazz en Blues Festival, The Orangeville Blues en Jazz Festival, the Toronto Blues Society’s 25th anniversary party.

Gedreven door de in Halifax geboren zanger en drummer, krachtpatser Lindsay Beaver, wiens harde buitenkant wordt geëvenaard door nog harder te drummen en originele, vol met insinuaties gevulde teksten te zingen. Het kwartet wordt vol gemaakt door Beaver’s man, Mike Archer op basgitaar, songwriter Emily Burgess, die de helft van het materiaal schrijft, en Jon Wong op saxofoon.

Na de release van hun debuut cd “Dirty Little Young’uns” medio 2011 spelen ze hun eerste concerten in Europa en met name op het Duitse prestitieuze Frankford Island Blues festival, het Lighthouse Blues Festival, Summerfolk Festival , en het Nederlandse Mason Blues Festival.

De eerste tonen van Unshakeble zetten mij in ieder geval op het verkeerde been. Waar hebben ze gezeten in de vakantie? Te lang in de zon, naast een beachclub waar een foute jazzband de hele avond ongeïnspireerd staat te harken? Bluesmagazine Goose Jazz? Waren mijn eerste reacties na het horen van het eerste nummer. Nou heb ik niks tegen jazz, voordat ik de hele wereld over mij heen krijg en ik hoop niet de hele jazzwereld tegen de haren in te strijken, maar bij gepriegel haak ik af… Maar dit was dan ook helemaal geen gepriegel, dus waar gaat het over?

Even weg ermee en later nog eens op terug komen, als het wat warmer is. Nu is het 30 graden en draaien de raderen daar bovenin vanzelf in een wat rustiger tempo. Nog maar eens opzetten. Met alle respect, dat wijf heeft wel een stem zeg. En dan ook nog drummen zoals hierboven beschreven. Het lijkt wel of ze boven haar eigen getrommel uit wil zingen.

Home Cookin’ is een lekkere slowblues lekker vet aangezet door saxofonist Jon Wong. De bekkens van Lindsay Beaver schuiven zo je kamer binnen op de hielen gezeten door Wong. Rauw, zo van de opname op cd gebrand en klaar. Niks over-geproduceerd, boem er op. Alle nummers staan bol van soul, blues en funky nummers. “Love Triangle” springt er als eerste uit. Emily Burgess speelt een prima solo op haar gitaar en de tempowisselingen zijn niet van de lucht van zompig tot lekker uptempo. En trouwens speelt over de gehele cd prima gitaarpartijen.

Bassist Mike Archer trekt op “Howlin’ de bass klanken heerlijk en letterlijk uit de hals. Ik moest even aan Johnny Guitar Watson denken, een beetje dat sfeertje. Maar sax en gitaar gaan letterlijk tegen elkaar op. Kort nummer van 2.32, had wat langer gemogen, maar op het hoogtepunt stoppen is ook een gave.

Tot slot is deze plaat meer bluesy dan de eerste noten doen geloven. Een zangeres met ballen, zonder opsmuk, mag voor mij blijven. Een prima rauwe CD van een hoog sleur en pleur gehalte, als de plaat al in de studio is geweest, maar dat zal wel. Goede muzikanten stuk voor stuk, dat staat vast. Live optredens schijnen een belevenis te zijn die je niet mag missen. Kan er niet over oordelen. Dus als ze in de buurt zijn…

Band Members
Mike Archer – Bass
Lindsay Beaver – Vocals, Drums