Recensie: Rick Estrin & the Nightcats – One Wrong Turn

Rick Estrin & the Nightcats – One Wrong Turn

Format: CD / Label: Alligator Records – Munich Records / Release: juli 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Eric Campfens

Ooit was er een band, die Little Charlie & the Nightcats heette, genaamd naar gitarist Little Charlie Baty. Maar de eigenlijke frontman was zanger/harmonicaspeler Rick Estrin. Die band heeft als zodanig een dikke dertig jaarbestaan, maar toen Charlie in 2008 besloot een beetje met pensioen te gaan zette Estrin zijn naam ervoor nam een nieuwe gitarist aan en ging zonder gas terug te nemen gewoon door. Rick Estrin & the Nightcats was een feit.
De band bestaat nu naast Estrin uit de nieuwe Noorse gitarist Chris ‘Kid’ Andersen, bassist Lorenzo Farrell en drummer J. Hansen.
Estrin staat bekend als een van de beste componisten uit de hedendaagse blues en ook op dit album bewijst hij weer dat hij deze nominatie verdient. Van de eerste noten, een stotterende harmonicariedel, tot en met de klinkende laatste tonen staat “One Wrong Turn” vol met verrassingen. De nummers zijn goed opgebouwd, melodisch en spannend en de teksten  zijn deels grappig waar andere toch ook tot nadenken stemmen.

Met opener “D.O.G.” wordt meteen de sfeer gezet; ouderwetse eigentijdse blues. Het lijkt een contradictio in terminis, maar ik denk wel dat de lezer snapt wat ik bedoel. Dat het blues en dus ‘leed’ betreft wordt duidelijk in “Lucky You”, gebouwd op een stevig ritme geven de bluesy gitaartonen en de uitermate duister klinkende harmonica een blik in een berg ellende. Andere nummers vol prachtige ellende zijn “Callin’ All Fools”, “Broke and Lonesome” en vooral het onnavolgbare “Movin’ Slow”.
Het is niet allemaal drama wat er klinkt. Er staat ook genoeg leuks op, zoals het funky “Desperation Perspiration” en het grappige “(I Met Her On The) Blues Cruise”. Andere nummers die het nog waard zijn genoemd te worden zijn “Old News”, waarin Estrin zijn absolute beheersing van de harmonica toont en de jazzy instrumental “Zonin’” met de scheurende sax van Terry Hanck en Farrell, die hier plaats heeft genomen achter het orgel.

Ik heb ervan genoten. Een prima cd met een hoop solowerk van Hansen en Estrin. De titel “One Wrong Turn” is echter niet juist gekozen: zij zijn op het juiste pad gebleven. Aanbevolen.

Tracks
1 D.O.G 4:13