Foto Recensie: reissue King King – Red Devils (lp)

Reissue King King – Red Devils (lp

Uitgave en distributie: Music On Vinyl (for Universal Music bv)
Oorspronkelijk label/jaar van release: Def American/This Way Up, 1992
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Patrick Struijker Boudier

10 mei 2012 was het 14 jaar geleden dat Lester Butler overleed, een van de meest invloedrijke mondharmonicaspelers van de laatste decennia. Dat zijn muziek tegenwoordig nog steeds leeft, blijkt uit de talloze bands die beïnvloed zijn door hem of de Red Devils of waar op zijn minst Lesters rauwe en furieuze stijl van spelen in doorspijpelt. Opmerkelijk deze muzikale erfenis voor een muzikant die slechts 2 volwaardige cd’s heeft uitgebracht (King King en 13) en één ep (Blackwater Roll)

Zijn cd’s waren de de laatste decennia nauwelijks nog verkrijgbaar in de reguliere platenzaken, maar gelukkig lijkt daar de laatste jaren verandering te komen. Vorig jaar zag al een reissue van 13 met bonustracks (zie www.bluesmagazine.nl/recensie-reissue-13-featuring-lester-butler) en dit jaar is King King opnieuw uitgegeven om te markeren dat het album 20 jaar geleden verscheen. De cd-heruitgave lijkt vooralsnog geen bonustracks te hebben en is vrij prijzig. Veel beter betaalbaar en prachtig op rood vinyl vormgegeven is de reissue van King King op lp; een uitgave van het Nederlandse Music On Vinyl. Licht krakend met blues die bloedt. Die scheurt. Die jankt. En die schroeit.

The Red Devils - Goin' To The Church

Ontstaansgeschiedenis
Flashback naar de ontstaansgeschiedenis van King King. The Red Devils – toen nog genaamd the Blue Shadows – speelde op maandagavonden in een club in Los Angeles: King King. De lineup in die tijd was Lester Butler, gitarist Paul Size, drummer Bill Bateman, gitarist Dave Lee Bartel en bassist Jonny Ray Bartel. Onder degenen die af en toe meejamden waren onder andere Brian May, Motorhead, de Red Hot Chili Peppers en Bruce Willis.

Begin 1991 kwam de band onder de aandacht van producent Rick Rubin van Def American Recordings. Rubin besloot dat hun debuutplaat een live-album zou zijn: ”a one-take, no-overdubs release, titled simply King King.”  Het album werd opgenomen in de club gedurende hun reguliere maandagavondoptredens in 1991 en bevatte songs van Willie Dixon, Little Walter, Sonny Boy Williamson II naast eigen materiaal. King King verscheen in juli 1992 en werd lovend ontvangen als een van de meest opwindende live-albums van dat jaar.

Na King King
Mick Jagger raakte geïnteresseerd in the Red Devils na een aanbeveling door Rick Rubin, die Wandering Spirit, het derde soloalbum van Jagger, produceerde. De band dook met Jagger de studio in en nam dertien nummers op. Geen van deze songs is echter ooit officieel verschenen, afgezien van Checkin ‘Up on My Baby dat te vinden is op The Very Best of Mick Jagger uit 2007. Het materiaal is uit 1992 is veelvuldig gebootlegged, waarvan Nature of My Game (MECCA) en The Famous Blues Session” (Rabbit Records) het meest interessant zijn, Mocht je ze tegenkomen: kopen! Geweldige opnamens ondanks de soms mindere technische kwaliteit.

The Red Devils speelde in 1993 o.a. op Pinkpop en Moulin Blues en deden in juni 1993 hun laatste optreden in de King King club. Tegen die tijd begon het drugsgebruik van Lester Butler en het constante touren zijn tol te eisen binnen de band. Paul Size stapte uit de band en werd vervangen door Smokey Hormel. In september 1993 nam de band een aantal nummers op met Johnny Cash, waaronder T for Texas dat later verscheen op Cash’ Unearthed album uit 2003. Aansluitend aan de opnames met Cash werd begonnen met het tweede album. Negen nummers werden opgenomen, maar vanwege groeiende problemen werd de plaat niet voltooid. Vier nummers van de sessie werden later uitgebracht op de EP  Blackwater Roll. The Red Devils keerden eind 1993 terug naar Europa voor meer optredens, maar de band liep op zijn laatste benen. Eind 1994 werden de Red Devils officieus ontbonden.

Mick Jagger & The Red Devils - "Don't Go No Farther" (Willie Dixon)

Reissue King King op lp
Flash forward naar 2012. Vanwege het twintigjarig jubileum van de plaat werd eerder dit jaar King King uitgebracht op lp. Het is de eerste keer dat dit klassieke album is verschenen op vinyl en het Nederlandse Music On Vinyl heeft er een prachtstuk van gemaakt. De plaat is geperst op180 gram vinyl, heeft een gatefold sleeve en insert en de eerste 1000 genummerde exemplaren zijn op op rood vinyl. Vergeleken met de cd zijn er wat betreft vormgeving een paar verschillen: de foto van de band in de club op het podium is helaas niet gebruikt in deze release, evenals de backfoto van de cd (met een close-up van de microfoonharp).
Maar ach, dat zijn slechts minimale verschillen en waar het om gaat is de muziek natuurlijk. Die bloedt. Die scheurt. Die jankt. Die gloeit. En die schroeit. Ik weet nog dat ik volslagen overdonderd was de eerste keer dat de plaat mijn kleine kamertje binnenknalde. Naar adem hapte toen ik the Red Devils op Pinkpop in 1993 zag. De tijd dat je nog geen Red Bull nodig had om te stuiteren, maar gewoon loeihard Goin’ To The Church en Automatic draaide. Jezelf in slaap huilde op de tonen van Quarter To Twelve en Cross Your Heart na weer een onbeantwoorde liefde. Je via de ECI een mondharmonica kocht omdat je ook zo wilde spelen tot het kippenvel op je tenen stond.
Het spelen op de mondharmonica heb ik jaren geleden al moedeloos opgegeven. Maar wat na al die jaren niet is opgegeven is de kracht, de furieuze energie en de bleeding blues van Lester Butler en King King. Na twintig jaar nog steeds een van de meest opwindende bluesplaten die ik heb. En met deze reissue op lp komt er opvallend genoeg nog iets bij: het licht krakende en tikkende geluid van een platenspeler. Het past bij deze release. Blues die bloedt. Die scheurt. Die jankt. Die schroeit. Maar die bovenal leeft, zelfs twintig jaar na dato.

Tracklist reissue King King – Red Devils (lp):
A1 Automatic  (Willie Love)  03:26
A2 Goin’ To The Church   (Lester Butler)  04:07