Recensie: Ori Naftaly – A True Friend (Is Hard To Find)

Ori Naftaly – A True Friend (Is Hard To Find)

Format: CD / Label: eigen beheer / Release: 2012

Tekst: Eric Campfens

Ori Naftaly is een 24-jarige Israëlische bluesgitarist, wiens eerste album ik nu voor me heb liggen. In zijn nog relatief korte carrière heeft hij kennelijk al voldoende naam gemaakt om gasten uit de hele wereld uit te nodigen mee te spelen.
Het album “A True Friend (Is Hard To Find)” bestaat uit tien covers en wordt aangeprijsd als een eerbetoon aan de muziek die hij tijdens zijn jeugd heeft beluisterd.

Het begint met “Devil Red Blues”, een akoestische song met alleen Ori en harmonicaspeler en gitarist Dor Nagar. Een onvervalste countryblues, waarmee je je midden tussen de katoenvelden waant. Op “I’m A Woman” klinkt de donkere soulstem van Tempa Singer Nave uit Colorado (VS). Een swingend soulbluesnummer, waarin Ori zijn vaardigheden op de elektrische gitaar kan laten horen. Iemand die in Israël meer bekend is van zijn hiphopwerk is zanger Sagol 59. In “Can’t Get No Grindin’” laat hij horen ook met de blues uitstekend overweg te kunnen. Dan volgt “Help Me” van Sonny Boy Williamson met Dov Hammer als zanger en harpspeler. Een lekkere shuffle met prima harmonicawerk. Met de Engelse zanger/pianist Roy Young heeft Ori een ware legende in huis gehaald. De lijst met wie hij niet heeft samengewerkt is waarschijnlijk korter dan met wie hij wel de studio of het podium deelde. De Elmore James-klassieker “Dust My Broom” krijgt hier een bijzondere make-over en een uitstekende uitvoering.

Wat volgt is een slowbluesuitvoering van Muddy Waters’ “She’s Nineteen Years Old” met een prachtige gitaarsolo van Ori. Willie Dixons “Don’t Go No Further” is een uptempo swinger dat net als het vorige nummer wordt gezongen door Sagol 59. Ook hier toont Ori weer dat hij een uitstekend en smaakvol gitarist is. Roy Young mag weer aan de bak in de James Brown-klassieker “It’s A Man’s World”, een nummer waarvoor zijn stem uitstekend geschapen is. Het hammondgeluid en de blazers maken het soulgevoel helemaal af met tussendoor stukjes onvervalste rock- en jazzgeluiden. In “Almost Cut My Hair” van David Crosby komt zangeres Eleanor Tsaig naar de microfoon met een stem doet af en toe denken aan die van Rory Block. Net als met de andere songs zijn Ori en de zijnen niet bang geweest eens flink aan het origineel te sleutelen, waardoor er een geheel eigen versie is ontstaan. Ook hier weer met het uitstekende gitaarwerk van de baas zelf. De titelsong “A True Friend” is een bewerking van het aloude “Grinnin’ In Your Face” van Son House. Het begint a capella gezongen door Eleanor Tsaig en ontaardt dan in een jumpblues.

Een heel prettig album is het geworden. Toen ik de titels de eerste keer zag was ik een beetje teleurgesteld. Een album vol met covers, een soort van dertien-in-een-dozijn  hobbybandje was mijn eerste ingeving. Maar tot mijn grote verrassing zijn alle oude songs volledig omgebouwd en de nieuwe versies mogen er zijn. Gelukkig heeft Ori Naftaly in tegenstelling tot de titel wel voldoende vrienden en samen hebben ze er een prima cd van gemaakt.