Recensie: Michael “Iron Man” Burks – Show Of Strength

Michael “Iron Man” Burks – Show Of Strength

Format: CD/ Label: Alligator/ Release: 17 September 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Niels Zuurendonk

Dik 3 maanden na het plotselinge overlijden van Michael “Iron Man” Burks brengt Alligator records het album Show of Strength  postuum uit. Dit 5e studio album was zo goed als afgemixt net voordat zijn laatste Europeese tournee dit jaar begon en “ready to be released”.Het was de bedoeling dit album na deze tournee uit te brengen. Helaas liepen de zaken zoals de meesten weten anders. Na terugkomst van zijn Europeese tournee en onderweg naar zijn woonplaats Little Rock werd Michael Burks getroffen door een hartaanval die hem fataal werd.

Dan het album zelf: Op dit laatste studio album wordt Michael Burks bijgestaan door Wayne Sharp op orgel en piano, Terrance Grayson op bas en Chuck “Popcorn” Lauden op drums.
Het is een mooi album geworden met veel passievolle blues zoals de opener Count On You en het bluesy Take A Chance On Me, Baby .Met de vocalen en het gitaarwerk zit het allemaal wel weer goed op deze schijf. De kwaliteit van de nummers is van een constant niveau en het  luistert als geheel goed weg.Hoogtepunten genoeg maar de volgende nummers springen eruit: Cross Eyed Woman( met uitstekende slide gitaar), het mooie 24 Hour Blues en het meeslepende maar vooral indrukwekkende Since I Been Loving You. De afsluiter met de toepasselijke titel Feel Like Going Home is de kers op de taart

Conclusie: Michael Burks heeft het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld, maar laat ons voor eeuwig genieten van een mooie schijf muziek. Een aanrader dus! Ook voor wie niet bekend is met zijn werk een prima kennismaking met de man en zijn muziek. Stilaan hoop ik dat Alligator de komende jaren livewerk van deze kanjer gaat uitbrengen. Hoewel ik zelf nooit in gelegenheid ben geweest de man live te aanschouwen, ik behoor tot de ongelukkige nu, wist de “Iron Man” hier echt te vlammen.

1. Count On You
2. Take A Chance On Me, Baby
3. Storm Warning