Marco Limido 100% Blue’s - Rebirth

Marco Limido 100% Blue’s – Rebirth
Format: CD / Label: Eigen Beheer
Releasedatum: 11 november 2015

Tekst: Martin van der Velde

Mijn eerste kennismaking met Marco Limido was door het beluisteren van een cd van de band Family Style. Een prima Italiaanse band die zich terecht Family Style mocht noemen omdat naast Marco’s jongere broer Franco Limido , die zowel zang als de mondharmonica voor zijn rekening nam, ook de basgitaar spelende neef Divide Bianchi aan boord was. Gigi Biolcati maakte als drummer het kwartet compleet. De band die in 1994 werd opgericht richtte zich op authentieke Chicagoblues met dampende shuffles en een flinke dosis swing. Family Style nam een aantal cd’s op in 2000, ‘Life Style’, 2004 ‘Why You Wanna’, 2005 ‘Live In Nottingham’, 2005 ‘Walk’ en als laatste ‘Paddy’ Blues’ in 2009. Maar al veel eerder timmerde Marco Limido aan de bluesweg. Hij werd in 1964 geboren in de buurt van Milaan, Italie. Op twaalf jarige leeftijd pakte hij het gitaarspelen op en maakt al snel furore met zijn eerste band Model T Boogie, die het club en festival circuit doorkruiste. Daarna verbindt hij zich elf jaar aan de Blues Shakers met onder andere de Amerikaanse zangers Arthur Sugar Miles en James Thompson in de gelederen. Met Nite Life, een band rond de Amerikaanse zanger Cooper Terry neemt Marco in 1991 het album ‘Stormy Desert Blues’ op, dat al snel wordt opgevolgd door ‘Tribute To The Blues Long Time Gone’ uit 1992. Wanneer Cooper Terry in 1993 overlijdt begeleidt hij nog een tijdje Aida Cooper, die als nieuwe zangeres van Nite Life wordt aangetrokken, om vervolgens zijn pijlen te richten op zijn nieuwe project Family Style. Marco speelt nog wel mee op het album ‘Better Sweet’, die Aida Cooper And Nite Life in 1995 uit brengt.  Met Family Style tourt hij voortdurend en verzorgt succesvolle optredens op festivals en in clubs in België, Nederland, Polen, Engeland, Ierland, Hongarije en Zwitserland. Optredens volgen als begeleider van onder andere Gene Taylor en James Harman. Wanneer Marco Limido in 2011 het pad kruist van de New Yorkse singer songwriter Willie Nile vormt zich het nieuwe project Marco Limido 100% Blue’s, een instrumentaal trio. Met een ritmesectie met bassist Ruben Minuto en drummer Gio Rossi in de gelederen is de band in staat om uit een zeer breed spectrum aan bluesstijlen te putten, en schakelt de band met het grootste gemak van klassieke blues naar moderne R&B over.
Deze stijlen komen samen op het album ‘Rebirth’, dat al een tijdje verkrijgbaar is. Met een folky gespeelde After All in fingerpicking style opent ‘Rebirth’ heel rustig. Niet voor niets heeft het album de titel ‘Rebirth’ gekregen, na een behoorlijk moeilijke periode in zijn leven markeert dit album de wedergeboorte van Marco Limido en is hij weer volledig terug als muzikant. Fijn dat zijn jongere broer Franco Limido hem komt ondersteunen met mondharmonica op Faith, die is opgebouwd rond een fijn Zuid Amerikaans ritme. Het lijkt alsof Marco hiermee zijn vertrouwen in de toekomst uitspreekt. De titelsong Rebirth is in een fraai bluesy thema gegoten en eindigt op een Jimmy Hendrix-achtige manier, waarbij The Wind Cries Mary in je gedachten voorbij komen. Nog zo’n gitaargigant Stevie Ray Vaughan komen in je gedachten voorbij  in de prachtig gespeelde up-tempo Blues March. Vrolijke Mexicaanse klanken typeren dan weer The Red Point, die lekker vlot gespeeld wordt. De tijden van CCR’s John Fogerty herleven in de swamp rocker On The Rock. Machtig mooi gitaar werk in de slowblues New Bone, die gelijk ook weer erg kan swingen door fraai akkoordenwerk. Met het kalm en sferisch gespeelde Soul Simple komt de cd tot zijn eind. Sferisch, dat geldt voor de hele cd. Ieder nummer is opgebouwd rond een herkenbaar thema, met fraaie gitaarlicks met dubbelnoten, gespeeld op een Fender Stratocaster met de nodige reverb op de versterker, waarbij namen als Hank B. Marvin en Chet Atkins in je gedachten komen. De twee begeleiders Ruben Minuto en Gio Rossi ondersteunen Marco Limido voortreffelijk op dit album, beiden spelen geheel in dienst van het nummer zonder een noot teveel te spelen. ‘Rebirth’ is een verassende wedergeboorte van Marco Limido geworden, die zich niet meer strikt tot de blues beperkt maar ook graag uit andere vaatjes tapt en zo soul, country, tex-mex, walsen, noem maar op voorbij laat komen maar altijd met een bluesy ondertoon.

New CD Marco Limido 100%Blue'S - Rebirth -

01. After All
02. My Mi