Recensie: Guitar Mikey and The Real Thing – Out Of The Box

Guitar Mikey and The Real Thing- Out Of The Box

Format: CD/ Label: Earwig Music – Blind Raccoon  /Release: mei 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Niels Zuurendonk

Guitar Mikey (Michael MCMillan) is een slidegitarist afkomstig uit Hamilton, Ontario, Canada. De 48 jarige Canadees is al vanaf 1976 actief in het vak. Als 11 jarige begon de passie voor de blues na een optreden van Muddy Waters waarmee hij zelfs kennis maakte. Na  in enkele locale bluesbands gespeeld te hebben begon het meer serieuze werk met de Steel City Bluesband en na enkele jaren van optredens en rond touren bracht Guitar Mikey in 1988 een titelloos debuut uit. Andere albums van zijn hand zijn naast zijn titelloze debuut: ‘Caught Between The Queeze’ en ‘Jams Zero I’.

Het nieuwe Out Of The Box is pas zijn 4e album.Het album is geproduceerd door Michael Frank,bekend als oprichter en producer van Earwig Music Label.Het resultaat is een fris en afwisselend album dat per luisterbeurt groeit. Niet alleen horen we meer naar traditionele blues leunende nummers zoals de dampende track Blues Attack ,It’s Going Down en The Bigger Fool Ook zijn hammond en piano prominent aanwezig op dit album wat de nummers net iets meer body en soul geeft en de kwaliteit van de nummers ten goede komt. Mooie voorbeelden zijn It’s A Sin en Heart Shakin’Mama , waarbij vooral het pianospel van eerstgenoemde track je doet denken aan Barrelhouse Bailey.
Ook de opener, het country achtige  Back To You, mag er zijn. Met mandolin en banjo opent het nummer om vervolgens de vaart erin te gooien met een Bonamassa achtige solo en een hammondorgel wat de boel opzweept. De mindere goden kent dit album met :Living in the Big Time, Blueshead ,Freedom Road en When Leo Starts to Growlin. maar dat is op een album met 15 nummers geen ramp.

Conclusie: Geen onverdienstelijk album van Guitar Mikey and The Real Thing.Mocht je deze schijf tegenkomen neem dan zeker eens de tijd om hem te luisteren.

Back To You
That’s No Way