govt mule stoned side of the mule

Gov’t Mule – Stoned Side Of The Mule (Vol 1 & 2)
Release datum: 20 april 2014. Label: Provogue. Format: LP

Tekst: Patrick Struijker Boudier (http://twitter.com/p_okee)

‘Mule’ bestaat twintig jaar en viert dat met een serie unieke releases. Eerder zagen we de uitgaven Dark Side of the Mule, Sco-Mule en de Dub Side of the Mule en 20 april verschijnt de release Stoned Side Of The Mule (Vol 1 & 2).

De LP-set bevat dertien tracks, opgenomen tijdens het optreden van Gov’t Mule met Halloween 2009 in het Tower Theater, Philadelphia, USA. De meest recente track van de Stones die gecoverd wordt, is Slave van Tattoo You uit 1981, de oudste is Play With Fire van Out of Our Heads uit 1965. De rest van de tracks zijn covers van nummers van de Stones van 1966 tot 1978. Het zwaartepunt ligt op Sticky Fingers uit 1971, hier vertegenwoordigd met 4 covers: Wild Horses, Bitch, Can’t You Hear Me Knocking en Brown Sugar.

Gov’t Mule is op deze release het best tijdens songs die ruimte bieden voor improviseren en met de meer rockende nummers. Doo Doo Doo Doo Doo (Heartbreaker) is scherp en dendert lekker uit de boxen, mede door de blazers. Ventilator Blues – in de versie van de Stones al een behoorlijke jam – is hier een nog grotere jam. De band improviseert ruim 7 minuten en toont zijn grote muzikale klasse. Was Ventilator Blues al één grote jam: Slave en Can’t You Hear Me Knocking doen daar nog een schepje bovenop. Beide nummers duren elk meer dan acht minuten en zijn een genot om naar te luisteren door de improvisatie van de band.

Slave / Gov't Mule with Jackie Greene / Halloween / Tower Theatre / Philly, PA

Over het algemeen werken de langzame songs als Angie, Play with Fire en Wild Horses minder op deze release. Zeker Angie en Wild Horses zijn al zo bekend dat er nauwelijks verrassingen in de cover zijn. De interpretaties van ‘Mule’ voegen dan ook helaas niets toe aan de oorspronkelijke versies. Gov’t Mule is toch vooral een band die moet knallen en dat doen ze meer dan uitstekend in het stevigere werk van de Stones. Blijkbaar ligt dat soort songs hen wat beter dan het langzamere werk.

Stoned Side Of The Mule (Vol 1 & 2) is een heerlijke plaat, vooral door de uitstekende en breed uitgesponnen jams. Hulde ook aan de band dat ze – afgezien van die paar klassiekers – gekozen hebben voor het wat onbekende werk van de Rolling Stones. En nu die band binnenkort op tournee gaat ter gelegenheid van de heruitgave van Sticky Fingers, ben ik zeer benieuwd hoe de Stones Wild Horses, Bitch, Can’t You Hear Me Knocking en Brown Sugar van die plaat gaan brengen. Gov’t Mule heeft in ieder geval laten horen hoe stevig die nummers ook gespeeld kunnen worden.

Tracks LP

A1 Under My Thumb (4:51)
A2 Monkey Man (5:18)