Recensie: Climax Blues Band – World Tour 1976

Climax Blues Band – World Tour 1976

Format: CD/ Label: MLP / Release: juni 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Micha Sprenger

Wie? De Climax Blues Band. In de jaren 70 scoorden ze een hitje met het nummer Couldn’t Get It Right. Misschien kunt u het zich nog herinneren. Hoewel de cd World Tour heet is dit een registratie van een live optreden in 1976 in Nottingham, in hun thuisland Engeland. Blijkbaar is ruim 35 jaar later ineens besloten dat deze opname meer verdiende dan in een of ander stoffig archief te blijven liggen.
En, is het wat? Er valt zeker wel wat te genieten. Het zijn overduidelijk goede muzikanten die goed op elkaar zijn ingespeeld. De grooves zitten goed in elkaar en het swingt. De heren zijn, anders dan de bandnaam doet vermoeden, ook uitstekend thuis in de jazz, rock, funk en zelfs disco. Het spel van de solisten is origineel en met veel fantasie en er wordt indrukwekkend drie stemmig gezongen. Daar valt allemaal weinig op af te dingen.
Maar? Echt goede liedjes zijn er niet te bespeuren.  De composities zijn allemaal niet zo sterk. Daarbij mist de band een goede leadzanger die de kar écht goed kan trekken. Voeg daar de soms tenenkrommende teksten aan toe en een gevoel van plaatsvervangende schaamte ligt op de loer. Ook is men bij dit album een beetje uit het oog verloren dat alles wat live interessant was niet automatisch ook thuis kan boeien. Zo moet het bekende Come On In My Kitchen van Robert Johnson het stellen met een slidegitaar intro van bijna vijf minuten. Live was dat misschien een reuze opwindende vertoning maar zo thuis op de bank zit ik al snel te gapen. Ook andere nummers worden soms enorm lang uitgerekt.
Laten liggen dus? Dat hangt er van af. Als je niet zo op de teksten let zou de plaat je best wel eens kunnen bekoren. Niet te veel nadenken en lekker die gitaar- en saxofoonsolo’s over je heen laten denderen. Dan is het prima te verteren.