In de Nederlandse ‘blues(rock)scene’ is Bas Paardekooper & The Blew Crue zo langzamerhand een begrip geworden en wordt er ook op bescheiden wijze met het buitenland contakt gemaakt. Voor het in december uitgebrachte album ‘Broken Hearts for Sale’ bestaat zelfs vanuit Amerika interesse en ook in België ziet de band het aantal toeschouwers bij ieder optreden toenemen. Uit maar liefst 34!!! aanmeldingen is Paardekooper en Crue geselecteerd door de Dutch Blues Foundation om het zondag 6 oktober in Nieuw-Vennep op te nemen tegen zeven andere deelnemers. Voor de winnaar zal behalve een plaats op de Moulin Bluesprogrammering, onder meer een ticket klaarliggen voor de International Blues Challenge in Memphis…
Genoeg reden dus voor Blues Magazine om de band op te zoeken in het hoofdkwartier waar wekelijks wordt geoefend en de lopende zaken besproken worden. Deze keer is het niet alleen de zanger/gitarist die we aan de tand voelen maar betrekken we ook ‘The Crue’ in het gesprek. Het wordt duidelijk dat het drietal een grotere inbreng blijkt te hebben dan we aanvankelijk konden vermoeden…

bas-paardekooper-blew-crue

Tekst: Jeroen Bakker

“Of we optredens hebben of niet, we komen hier iedere week bij elkaar”, aldus Paardekooper die tevens aangeeft dat niet alleen het oefenen maar ook het overleg met elkaar van groot belang is. “Mijn naam is aan de band verbonden maar dat wil niet zeggen dat ik degene ben die alles bepaalt. Ik durf zelfs te stellen dat mijn rol wat beslissingen betreft, minimaal is”.
Wekelijks wordt hier gesproken over de laatste optredens en de nieuwe agendapunten maar ook de verkoop van het laatste album wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Het online aanbieden van ‘Broken Hearts For Sale’ en de sterk groeiende live-reputatie blijken de beste manieren om te verkopen.
Volgens Wouter Hoek, toetsenist, medecomponist en zanger, heeft het grotendeels te maken met de verrichtingen op het podium. “Wanneer je lekker hebt gespeeld en iets moois hebt neergezet merk je dat duidelijk na afloop. Naderhand en in de week erna wordt er online besteld. Er is dan ook met anderen die niet bij het optreden aanwezig waren over gesproken. Prima reclame dus. Facebook heeft aangetoond dat er ook in andere landen interesse bestaat”.

De teksten van Paardekooper kennen dikwijls een sterk persoonlijk karakter, vaak onstaan uit zijn eigen ervaringen, die nog wel eens een zeer gevoelige snaar weten te raken. Het inlevingsvermogen van de medemuzikanten wordt daarbij nog wel eens op de proef gesteld maar over het algemeen kunnen ze zich prima vinden in dit zo belangrijke aspect van de muziek. Ook andere muzikanten blijken hier niet helemaal ongevoelig voor.
Drummer/zanger Roel van Leeuwen herinnert zich een aardig voorval. “Wij kregen onlangs nog een verzoekje van een in Amerika woonachtige Nederlander die op Brielle Blues moest spelen. Had op inernet iets van ons gezien en vroeg heel netjes toestemming om ‘Broken Hearts For Sale’ zelf te mogen uitvoeren. Hij was heel erg geraakt door het nummer omdat ie iets soortgelijks had meegemaakt. Kijk, dat vind ik dus een enorme eer”.

Problemen met het etiket bluesrock hebben ze niet. “Mensen zullen altijd de behoefte hebben om je in een hoekje te plaatsen, ook al is dat in ons geval niet altijd terecht. Ik denk dat onze muziek daarvoor net even teveel melodieuze, soms symfonische rock-invloeden bevat”, aldus Hoek. Paardekooper vult hem aan: “Hoewel de bluesrock altijd een grote liefde zal blijven wordt daar bij het schrijven niet al te nadrukkelijk bij stilgestaan. ‘Jimmy (Same Eyes As Mine)’, dat ik indertijd speciaal voor mijn zoon schreef is daar een goed voorbeeld van”.

In tegenstelling tot ‘Hang On To Tomorrow’, de eerste ep en het drie jaar geleden uitgebrachte eerste album ‘The Blues On My Side’, wordt er momenteel steeds meer gezamenlijk aan een idee gewerkt. Zo zijn er op ‘Broken Hearts for Sale’ zelfs bijdragen van Hoek te vinden. “Bas komt soms met een idee dat ik in het begin nog niet helemaal volg maar vervolgens ontwikkelt het zich en wordt het iets heel moois dat ieder van ons afzonderlijk nooit had kunnen verzinnen. Ik kan me goed inleven in gebeurtenissen van Bas of van anderen en dan vraag ik mijzelf af hoe ik daar dan mee om zou zijn gegaan. Ikzelf heb dan nog wel eens de neiging iets te overdrachtelijk te zijn als het op teksten aankomt. Gebruik ik nog wel eens iets te graag metaforen, Amerikaanse termen als ‘Dog Without A Bone’ hoewel die af en toe best goed kunnen klinken. Aan de andere kant, als het op de juiste manier gebruikt wordt moet je het maar gewoon doen”. En dan lachend: “Het kan dus best zijn dat die ‘Dog Without A Bone’ op het volgende album weer terugkomt”.

Bas Paardekooper And The Blew Crue

Er wordt dus ook al serieus nagedacht over het volgende album. Het vermoeden dat er nog veel op de plank is blijven liggen blijkt ongegrond. Van Leeuwen kijkt er heel erg naar uit aangezien de band met de nieuwe bassist ook een nieuw geluid heeft gekregen. “We gaan er volgend jaar mee beginnen en ik verwacht dat die nieuwe sound op cd echt waanzinnig gaat klinken. Dit viertal is in staat om de nummers zo neer te zetten zoals we dat op het podium ook kunnen”. Volgens Paardekooper wordt dit de eerste keer dat er geen gebruik wordt gemaakt van de eigen studio. “Ik wil dat we ons volledig op de muziek kunnen richten zonder zorgen te hoeven maken over de randzaken. We willen ook graag een ervaren persoon in de studio hebben. Kortom minder kopzorgen”. Volgens Hoek is het de bedoeling dat het geluid organischer gaat klinken omdat de band deze keer wordt opgenomen terwijl er gezamenlijk wordt gespeeld. “We werden noodgedwongen altijd iets beperkt in de mogelijkheden en daar willen we nu van af zijn. Ook hebben we een duidelijke voorkeur voor analoge apparatuur”.

Met de komst van André de Bruijn, bassist en zanger, is volgens Hoek iemand in huis gehaald die een goed inzicht heeft in wat de band al eens gedaan heeft maar die tevens een belangrijke bijdrage gaat leveren aan de toekomst en dus ook het nieuwe materiaal van de band.
Hoewel hij een allesbehalve blues gerelateerd verleden heeft voelt het goed om deel uit te maken van dit gezelschap: “Vanaf de eerste keer dat ik ze zag was ik onder de indruk”. Het zou nog lange tijd duren voordat zijn eerste optreden in The Blew Crue zou plaatsvinden.
Zijn vuurdoop vond in het vorige najaar plaats te Den Haag, Jazz & Blues Sociëteit Engels om precies te zijn. “Wat mij opvalt is dat iedere keer een aanzienlijk gedeelte van het publiek speciaal voor deze band komt. Wanneer je dus met veel plezier en enthousiasme iets neerzet, wat wij volgens mij doen, dan raak je de mensen. Het moment dat we laatst in Apeldoorn het publiek muisstil kregen tijdens ‘Her Silent Cries’ was ronduit indrukwekkend ”.
“Het materiaal voelt al behoorlijk ‘eigen’. De eerste keren dat je met elkaar speelt moeten de noten simpelweg goed gespeeld worden. Op een bepaald moment ga je eigen ervaring in het spel leggen en vervolgens lukt het dan om iets toe te voegen aan de nummers. Dan wordt het ook iets meer van jezelf”. De invulling en uitstraling wordt van De Bruijn wordt volgens zijn collega’s door het publiek duidelijk gewaardeerd.

Aan ‘drive’ is er binnen de band geen gebrek. Hoek neemt regelmatig het woord ‘regime’ in de mond. “Er moeten zo af en toe zaken besproken worden en er moet regelmatig gerepeteerd worden”. De goede sfeer waarin dit plaats heeft blijkt een belangrijke en motiverende rol te spelen. Volgens De Bruijn groeit hierdoor ook het vertrouwen in elkaar. Hij heeft het complete oeuvre in betrekkelijk korte tijd onder de knie gekregen maar ook voor de overige muzikanten blijkt het eveneens iedere keer een uitdaging te zijn om iets van de laatste plaat live te spelen.

Sinds enkele maanden heeft de band met Hananja Verduyn van HS Agency een booker en manager in huis die zich als doel heeft gesteld om Bas Paardekooper & The Blew Crue na een relatief rustige periode weer volop aan de bak te krijgen. Verduyn, niet geheel toevallig ook aanwezig bij de besprekingen, geeft aan vanaf het begin onder de indruk te zijn geraakt van de professionele, gedreven aanpak en het enorme enthousiasme van deze muzikanten. “Het wordt hoog tijd dat deze gasten de erkenning krijgen die ze verdienen”. De Dutch Blues Challenge wordt dan ook gezien als als kick-off voor een nieuwe fase in het 6-jarig bestaan van de band.

Heel anders dan normaal zal het optreden in Nieuw-Vennep niet benaderd worden. Toch blijken de meningen hierover te verschillen: “We presenteren daar onze nieuwe looks en nieuwe outfits!”, roept Van Leeuwen enthousiast. Hoek is iets serieuzer: “Het moet in twintig minuten allemaal gebeuren. We verwachten wel vanaf het eerste moment de aandacht op ons gericht te kunnen houden. We gaan iets doen waar we echt achter staan en waarvan we na afloop moeten kunnen zeggen: beter dan dit kan het niet”. Paardekooper hoopt dat het geluid goed is: “Het is een festival dus is er geen tijd voor een soundcheck. We hebben wel eens ergens gespeeld waar pas bij de laatste drie nummers alles bleek te kloppen, maar dat is soms eenmaal niet anders. Hopelijk is het zondag allemaal in orde. We beschikken al over de nodige ervaring en dat komt zondag wellicht goed van pas”.
Ook over wat er gaat gebeuren als Paardekooper en Crue zondag tot winnaar wordt uitgeroepen is iets waar men niet heel erg nerveus van wordt. “Ik ben er iets ongevoeliger voor geworden. Kijk, na het jammen met Walter Trout denk je dat het vanaf dat moment gaat gebeuren en ook na de optredens met Eric Steckel verwacht je het een en ander. Je zet jezelf weliswaar op de kaart maar moet het toch echt allemaal zelf doen door er keihard voor te blijven werken”. Van Leeuwen verwacht duidelijk meer: “We hopen door heel veel op te treden zoveel geld te verdienen dat we heel vaak naar Amerika kunnen”.

Hard gelach is zijn deel maar ondanks alle grappen over reeds overleden tourbussen en ‘Spinal Tap’-momenten op het podium is Hoek uiterst serieus als hij namens de band spreekt en nog eens het uitgangspunt benadrukt: “We spelen alle vier in de band die we zelf graag op het podium zouden willen zien”.

WEBSITE ARTIEST: www.baspaardekooper.com

Concerten 2013

05.10.2013
Blew Crue, Etten Leur / Café de Klomp

06.10.2013
Blew Crue, Nieuw Vennep / Dutch Blues Challenge

19.10.2013
Blew Crue, Veldhoven / Zilst-Blues

26.10.2013
Blew Crue, Nieuw Vennep / Bulls Rock

03.11.2013
Blew Crue, Spijkenisse / Café DenS

09.11.2013
Blew Crue, Zwolle / Blues Night

23.11.2013
Blew Crue, Sliedrecht / Café Candlelight

29.12.2013
Blew Crue, Deurne / Keeping The Blues Alive

Bas Paardekooper and The Blew Crue


Ook op Blues Magazine ...